https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Gezond 8 x tips om hoofdpijn te voorkomen

8 x tips om hoofdpijn te voorkomen

8 x tips om hoofdpijn te voorkomen

Heb jij vaak last van hevige hoofdpijn of zelfs van migraineaanvallen? Geen nood! Wij zetten 8 tips op een rijtje hoe je hoofdpijn kan voorkomen. Want voorkomen is beter dan genezen!

1. Goed en slecht weer

Zowel goed als slecht weer kan een oorzaak zijn van hevige hoofdpijn. Wanneer het warmer wordt, is dit meestal geen goed nieuws voor mensen die vaak last hebben van hoofdpijn. Tropische temperaturen zijn meer dan eens een trigger voor migraine en hevige hoofdpijn. Een onweersbui of hevige regen is dan ook weer niet goed. De kans op hoofdpijn neemt met 28 procent toe als er een hevig onweer in de lucht hangt.  

2. Let op wat je eet!

Een verrassende trigger van migraine is de stof tyramine. Die stof zit in proteïnen en vind je terug in kaas. Pas ook op voor chocolade, noten, alcohol of cafeïne. Vermijd ook zeker spek, ham, avocado en banaan als je soms last hebt van hoofdpijn. Wat je zeker moet vermijden, is voedingsmiddelen en dranken met aspartaam. Drink dus zeker geen cola light of gebruik geen suikervervangers op basis van de stof.

3. Vergeet niet te ontbijten

Diëtisten zijn het er wereldwijd over eens dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag. Dit geldt zeker voor hoofdpijnlijders. Wanneer je het ontbijt overslaat, is de kans groter dat je een migraineaanval krijgt. Eet dus zeker iets vooraleer je naar je werk vertrekt.

4. Werk aan je nachtrust

Een goede nachtrust is essentieel om hoofdpijn te vermijden. Zorg dus voor een comfortabel matras en een bijhorend kussen. Een evenwichtig ritme is belangrijk als je geen hoofdpijn wil opwekken. Als je dus iedere dag op een ander tijdstip opstaat en gaat slapen, kun je je hoofdpijn activeren.

Nachtrust

5. Blijf binnen dezelfde tijdzone

Hoofdpijnlijders, die graag reizen, gaan dit uiteraard niet graag horen, maar reizen bevordert de kans op hoofdpijn. Zeker als je verre reizen wil maken en je reist naar een andere tijdszone kan dit gevolgen hebben. Waarom? Dit schudt je biologisch ritme door elkaar.

6. Werk aan dat stressgehalte

Stress is de voornaamste oorzaak van hoofdpijn en migraine. Daarom een gouden tip: vermijd stress! Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Je kan je stressgehalte naar beneden halen door bijvoorbeeld te sporten, je smartphone na het werk af te zetten of eens een stapje in de wereld te zetten.

7. Laat je ogen nakijken

Hoofdpijn kan veroorzaakt worden doordat je moeilijk kan zien. Laat daarom je ogen zeker eens nakijken door een oogarts. Als je door een bril te dragne van die vervelende én hevige hoofdpijn van af bent, doe je dit toch meteen?

8. Let op met medicijnen

Medicijnen triggeren hoofdpijn. Als je de bijsluiter van heel wat medicijnen leest, ontdek je dat hoofdpijn meestal een van de meest voorkomende bijwerkingen is. Hou dit goed in de gaten en ga op tijd bij je huisdokter langs om dit op te volgen.
 

Lees ook: