Een tijdje een gezonde levensstijl volgen is niet zo moeilijk, maar hoe blijf je dat volhouden? Probeer je niet te focussen op alle ongezonde dikmakers die je niet langer ‘mag’ eten, maar voeg lekkere en gezonde varianten toe aan je dieet. Deze dikmakers kan je alvast eenvoudig vervangen door een heerlijk alternatief.

 

9 x ongezonde dikmakers

1. Ontbijtgranen

Heel wat ontbijtgranen zitten boordevol suiker en zijn minder gezond dan je denkt. Ja, ook de ‘gezonde muesli’ zoals de verpakking hem vaak omschrijft. Gezonder: zelfgemaakte granola. Zoals deze van Sandra Bekkari.

2. Taart & gebak

Natuurlijk heel lekker, taartjes en gebak, maar als je graag wilt afvallen, overdrijf je liever niet. Vervang ze door een gezondere variant, hier vind je een aantal voorbeelden.

3. Chips en borrelnootjes

Verleidelijk om tijdens je tv-avond een zak chips of borrelnootjes open te trekken, maar niet zo lief voor je lijn. Kies liever voor een gezonde snack, geroosterde kikkererwten zijn bijvoorbeeld een prima alternatief.

 4. Witte pasta

Pasta met een saus is lekker, maar kies liever voor bruine pasta of maak courgetti. Kies liever voor een gezonde tomatensaus met vis of zeevruchten.

5. Bereide vleesgerechten

Gehakt, cordon blue of gepaneerde vleeslapjes zijn niet zo lijnvriendelijk. Eet niet dagelijks vlees en kies voor kwaliteitsvol, onbewerkt vlees. En zet uiteraard regelmatig vis of vegetarische alternatieven op het menu.

6. Mayonaise

Mayonaise is lekker, maar niet zo lijnvriendelijk als je er te veel van eet. Gelukkig zijn er tal van alternatieven: maak een sausje op basis van groenten, een hummus of een zelfgemaakte pesto.

7. Roomijs

Roomijs bevat al snel veel calorieën, gelukkig zijn er ook gezonde alternatieven. Kies liever voor een sorbet of waterijsje, of maak zelf gezonde ijsjes.

8. Cocktails

Cocktails zijn heerlijk op een warme zomeravond, maar bevatten al snel heel wat calorieën. Gelukkig zijn er ook alternatieven die wél lijnvriendelijk zijn.

9. Suikerrijke frisdranken en fruitsappen

Ook je fruitsappen zijn vaak echte dikmakers. Drink liefst zoveel mogelijk water, voeg eventueel wat fruit of kruiden toe voor een lekkere smaak. Zin in fruitsap? Maak dan zelf een gezonde smoothie en kies niet voor een flesje uit de supermarkt.

 

Meer tips om af te vallen: