Home Gezond 9 tips om af te vallen zonder diëten

9 tips om af te vallen zonder diëten

9 tips om af te vallen zonder diëten

Wil jij ook graag een paar kilootjes kwijt. Je las waarschijnlijk al dat crashdiëten geen goed idee zijn. Wij haalden 9 nuttige tips uit ‘Slimme mensen diëten niet’.

 

Diëten werkt niet, dat zegt wetenschappelijk onderzoek. Dat toont namelijk aan dat het de kans op gewichtstoename vergroot. Psychologe Charlotte Markey toont in haar boek ‘Slimme mensen diëten niet’ dat het toch mogelijk is om gewicht te verliezen. Ze baseert zich op wetenschappelijk onderzoek van voedingsdeskundigen, artsen en psychologen. Ze verandert voorgoed je eetgewoontes en leert je hoe je je brein kunt trainen om gezondere keuzes te maken en dus blijvend gewicht te verliezen zonder diëten. 

Wij verklappen alvast 9 tips uit het boek.

1. Bekijk het op de lange termijn

Crashdiëten zijn geen goed idee. Schrap je bijvoorbeeld alle koolhydraten uit het menu, dan kom je terug van zodra je ze terug eet. Alle toetjes schrappen is daarom ook geen goed idee, van zodra je af en toe terug een dessertje eet, sluipen de kilo’s er terug aan. Met deze methode val je misschien traag af, het is wel blijvend. Kies dus voedingsmiddelen die je écht lekker vindt en zoek een vorm van beweging die écht bij je past, en die je op lange termijn kan volhouden. Misschien is wandelen wel iets voor jou? Hier lees je waarom het je conditie verbetert.

2. Voel je niet schuldig, eten is leuk!

Veel mensen hebben een haat-liefdeverhouding met eten. Ze zouden liefst zonder kunnen. Dat is zo jammer, want eten is een van de leukste dingen die er is. Geniet dus van voedsel zonder dat je er regelmatig aan te buiten gaat. Dat wil dus ook zeggen dat alles mag, geniet gerust eens van een stukje taart tijdens een feest, maar overdrijf niet.

3. Diëten heeft een negatieve invloed op je stofwisseling

Veel mensen denken dat je, als je een ‘snelle’ stoffwisseling hebt, meer kunt eten dan de gemiddelde persoon zonder aan te komen. Heb je daarentegen een ‘slechte’ of ‘trage’ stofwisseling, dan ben je gedoemd om snel bij te komen. Dit klopt slechts voor een deel. Het is weliswaar zo dat de ‘snelheid’ van de stofwisseling niet bij iedereen hetzelfde is, maar dit komt niet alleen door de genen. Ook onze eetgewoonten zijn daar verantwoordelijk voor. Als we minder eten, dan gaat onze stofwisseling geleidelijk aan trager werken en nemen we makkelijker toe in gewicht. Onderzoekers hebben ontdekt dat herhaalde verstoringen van de stofwisseling ertoe leiden dat ons lichaam zich steeds meer gaat weren tegen gewichtsverlies.

4. Stel eerlijk vast hoeveel je weegt

Crashdiëten heeft dus geen zin. We zullen geduld moeten oefenen, maar hoe begin je aan een gezonde langetermijnslevenstijl? In de eerste fase moet je eerlijk vaststellen hoeveel je weegt. Dat wilt zeggen dat je bij moet houden wat je eet en wanneer je in de loop van een gemiddelde week aan lichaamsbeweging doet. Eerlijk zijn is ten aanzien van jezelf is heel belangrijk. We houden er allemaal wel min of meer gênante gewoonten op na. Eerlijk zijn is de boodschap. Weeg jezelf op een moment, bijvoorbeeld ’s morgens, zonder kleren. Bij de volgende weegmomenten doe je het opnieuw ’s morgens zonder kleren.

“Het eerste wat je kwijtraakt wanneer je een dieet volgt, is je gevoel voor humor”

5. Stel je doelen

Nu je weet hoeveel je weegt en wat je gewoonten zijn, kun je jezelf een aantal doelen stellen. Wees realistisch en houd het gezond. Als je momenteel een gezond gewicht hebt, moet je niet 20kg als doel stellen, want dan loop je allerlei gezondheidsriscio’s. Zet voor jezelf op een rijtje wat je motieven precies zijn, en maak een haalbaar plan. Denk in lange termijn, bijvoorbeeld ik wil in een maand 3 kilogram verliezen. Kleine haarbare doelen dus, en vier ieder succes. Wees bovendien niet te streng voor jezelf als je eens zondigt, je bent immers bezig aan een langetermijnplan. Heb jij moeite om jezelf te belonen en niet te hard te zijn voor jezelf? Hier vind je 5 tips om minder zelfkritisch te zijn.

6. Je lichaamsbeeld is een belangrijke component van je gewichtsverlies

Personen met een lage mate van lichaamstevredenheid slagen er minder goed in om af te vallen dan personen met een hoge mate van lichaamstevredenheid. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat verbeteringen in het lichaamsbeeld leiden tot gezonder eet-en beweeggedrag. Wanneer mensen zich goed voelen over zichzelf, zijn ze simpelweg eerder geneigd om goed voor zichzelf te zorgen, naar behoren te eten en goed te bewegen. Heb jij moeite om jezelf mooi te vinden? Hier vind je 7 tips die je zelfbeeld een opkikker geven.

7. Minder frisdrank en alcohol

Het idee is om jezelf heel kleine doelen op te leggen. Dingen die haalbaar zijn en die je op lange termijn vol kunt houden. Zo raadt de auteur aan om minder frisdrank en alcohol te drinken. Dranken zijn de grootste boosdoener wanneer het gaat om de toevoeging van niet-voedzame calorieën aan ons menu, en dan met name frisdrank en andere met suiker gezoete dranken. Alcoholische en koffiedranken zijn eveneens een bron van overbodige calorieën. Wist je bijvoorbeeld dat een standaardglas wijn van ongeveer 150 mililiter 120 calorieën bevat. Hoe stel je kleine doelen? Verruil je koffie latte voor een gewone koffie en je frisdrank voor een light-variant. Wijn bewaar je voor belangrijke gebeurtenissen of het weekend.

8. Je snackgewoonten

Nadat je je drankgebruik hebt aangepast, heb je al heel wat calorieën bespaard. Vervolgens kun je je snackgewoonten onder de loep nemen. Snack je de hele dag door? Beperk je dan tot een aantal gezonde tussendoortjes. Een recente studie laat zien dat kleine porties net zoveel voldoening geven als grotere porties als je een tussendoortje neemt. Kies dan voor snacks die minder dan 100 calorieën bevatten. Een appel of banaan bijvoorbeeld. Ook ander fruit of groenten zijn een prima optie. Wil je iets origineler? Hier vind je 15 originele snacks die minder dan 100 calorieën bevatten.

9. Minder zoetigheden

Zoetigheden kunnen heerlijk zijn! Maar meestal hebben ze vrij weinig voedingswaarde en bevatten ze veel suiker, vet en calorieën. Alles wat je kunt veranderen in je consumptie van zoetigheden, zoals portiegrootte of het type zoetigheid, is de moeite van het overwegen waard. Kies door voor kleinere porties of ga voor minder zoet. Zin in zoet? Een zelfgemaakte smoothie is een prima optie, of maak zelf frozen yoghurt, hier vind je het recept.

Tijd dus om je voedingsplan aan te passen en meer te gaan bewegen. Natuurlijk wil je wel nog op restaurant! Hier ontdek je hoe je op restaurant kunt zonder bij te komen.

 

Slimme mensen diëten niet Deze en veel andere tips vind je in ‘Slimme mensen diëten niet’ van uitgeverij Lannoo.

Meer tips voor een gezonde levensstijl: