Home Gezond 9 tips voor een goede nachtrust

9 tips voor een goede nachtrust

9 tips voor een goede nachtrust

Een op de drie Belgen slaapt slecht. Maar hier kan je gelukkig iets aan doen! Feeling geeft je 9 tips voor een goede nachtrust. Slaap lekker!

 

1. Geen medicijnen

Pak slaapproblemen aan zonder medicijnen. Medicatie werkt op korte termijn, maar na twee of drie weken kan het probleem – net door de verkeerde aanpak – blijvend worden. Het is normaal dat je er soms meer dan een halfuur over doet om in te slapen, dus grijp niet meteen naar een slaappilletje of andere medicatie.

2. Wacht op de klop

Ga pas slapen als je de klop voelt. Dit wil zeggen dat je pas moet gaan slapen als je ook echt moe begint te worden. Je voelt je ogen slaperig worden en je spierspanning zakken.

3. Ken jezelf

De hamvraag: ben je een ochtend- of een avondmens? Ochtendmensen hebben al het geluk van de wereld, want de maatschappij is op hun routine ingesteld. Ochtendmensen krijgen meestal rond 21 uur hun eerste klop en gaan relatief vroeg slapen. ’s Morgens zijn ze super opgewekt. Avondmensen daarentegen gaan meestal pas rond middernacht slapen en zijn dus in de ochtend nog moe.

slapen

4. Denk aan de ruimte

Slapen doe je het best in een donkere, rustige ruimte. De temperatuur is ook een belangrijk element: zorg dat je slaapkamer niet te warm en niet te koud is. Gebruik eventueel oordoppen en een oogmasker als je niet goed tegen lawaai of licht kan.

5. Denk aan je buik

Iets wat je beter nooit doet: naar bed gaan met honger of met een te volle maag. Wanneer je honger hebt, ga je hier zo op focussen dat je moeilijk in slaap geraakt. Drink ook zeker niet te veel voor je gaat slapen. Als je dit doet, beland je een paar uur later gegarandeerd op het toilet.

6. Ban opwekkende stoffen

Een gouden tip: vermijd opwekkers. Probeer cafeïne, alcohol en nicotine dus zo veel mogelijk te beperken. Na de middag kan je dus beter geen bezoekje meer brengen aan de koffieautomaat op je werk, want de kans bestaat dat dit kopje koffie je ’s avonds wakker houdt.

7. Leeg je hoofd

Probeer niet te piekeren. Leeg je hoofd voor je onder de lakens kruipt. Dit kan door bijvoorbeeld eens goed te praten met iemand, te gaan sporten (maar wel niet te laat!) of door alles op een papiertje op te schrijven. Zo weet je zeker dat je ’s morgens niets vergeet en kan je alles van je af schrijven.

8. Ban je smartphone

De blauwe verlichting van je smartphone heeft een slechte invloed op je slaap. Zit er dus niet meer op te lezen in je bed. Neem liever een relaxerend bad of knuffel of vrij met je partner. Seks is bovendien niet enkel gezond voor een goede nachtrust. Hier lees je 9 redenen waarom het zo gezond is.

9. Frisse lakens

Frisse lakens zijn heerlijk om in te kruipen en belangrijk voor de hygiëne in de slaapkamer. Was dus regelmatig je lakens. Maar zorg ook dat je een goede matras hebt, en vervang deze om de 10 jaar. 

Kan je niet goed slapen omdat je zit te piekeren? Hier vind je 5 tips om te ontstressen.

Lees ook:

9 redenen waarom seks zo gezond is 

5 tips om te ontstressen

Een gezonde geest in een gezond lichaam