Home Gezond 9 x de grootste dieetblunders
9 x de grootste dieetblunders

Met de lente voor de deur gaan heel wat vrouwen op hun eten letten. Helaas gaan we allemaal wel eens in de mist, dit zijn 9 dieetblunders die je best niet meer maakt.

1. Een crashdieet

Het is verleidelijk, op korte tijd veel kilo's afvallen. Jezelf uithongeren is niet alleen erg ongezond, de kans dat je de verloren kilo's achteraf ziet terugkomen, is groot. Ga dus voor gezond en evenwichtig en een haalbare portie beweging. Het gaat misschien iets trager, maar het is gezond en je houdt het langer vol. Hier vind je alvast 7 eenvoudige tips om gewicht te verliezen.

2. Koolhydraten volledig bannen

Het internet staat er bol van, en ook in boeken zijn ze alomtegenwoordig: diëten die je verbieden om koolhydraten te eten. Maar koolhydraten volledig uit je leven bannen is geen goed idee. Allereerst is het moeilijk haalbaar, geef toe, een heel leven zonder frietjes of pasta kan je je moeilijk voorstellen. Kies in plaats daarvan voor de juiste koolhydraten. Vervang witte rijst en pasta door de bruine variant, kies eens wat vaker voor quinoa of zoete aardappel en overdrijf niet in je porties. De gouden regel: Verdeel je bord in 4 delen. De helft is voor je groenten, 1/4 voor je koolhydraten en het andere kwartje is voor je vlees, vis of vleesvervangers

3. Verslaafd zijn aan de weegschaal

Uiteraard wil je weten hoe goed je het doet. Daarom sta je geregeld op de weegschaal. Het is echter niet de bedoeling om consistent iedere keer als je voorbij de weegschaal loopt er even op te gaan staan. Probeer in plaats daarvan een vast weegmoment in te plannen. Bijvoorbeeld iedere maandagochtend voor het ontbijt. Houd ook rekening met het volgende: Een extra glas water, een toiletbezoek of een extra snack,… Je gewicht varieert tijdens de dag door dit soort kleine handelingen. Staar je daarom niet blind op het cijfer. 

4. Misleidende verpakkingen

Op verpakkingen van voeding staan vaak boodschappen als 'minder suiker', 'rijk aan goede vetten' of andere slogans. Laat je echter niet vangen. Minder suiker betekent niet noodzakelijk dat je weinig suikers binnenkrijgt en naast goede vetten zitten er misschien ook suikers of andere stoffen in je snack. Wil je zeker zijn? Lees dan de achterkant van de verpakking goed. Bekijk het aantal calorieën en hoeveel suikers en vetten er in je product zitten. 

5. Te veel noten en zaden

Noten, zaden en gedroogd fruit zijn gezond. Maar ze bevatten ook vaak veel calorieën. Overdrijf dus niet. En kies voor de natuurlijke variant. Graanrepen met noten en fruit bevatten vaak veel suiker. Beperk je tot een handvol noten per dag. 

6. Vetten volledig vermijden

Jelichaam heeft dagelijks een portie vet nodig. Het is belangrijk voor je transit. Vetten volledig vermijden is dus een heel slecht idee. Kies in ruil voor de gezonde vetten, die vind je bijvoorbeeld terug in avocado, vette vis, noten, olijfolie en kokosolie. Je porties verkleinen is geen probleem, maar zet dagelijks een portie op je menu. Wist je trouwens dat kokosolie niet enkel onmisbaar is in de keuken? Hier vind je 9 verrassende dingen die je er mee kan doen.

7. Te streng voor jezelf

Te streng zijn voor jezelf is geen goed idee. Stel daarom haalbare realistische doelen. Heb je een keer gezondigd? Besef dan dat er morgen een nieuwe dag is, met een nieuwe kans. Je kan het! 

8. Opgeven

Een klassieke fout… Januari is bijna voorbij, je goede voornemens ben je al een beetje vergeten. Je hebt gezondigd en denkt: Ha ik kan het toch niet, ik kan net zo goed opgeven. STOP! Opgeven is het allerlaatste. Bedenk jezelf waarom je zo graag een gezonde levensstijl wilde, zoek nieuwe motivatie en ga gewoon door. Achteraf zal je enkel gelukkig zijn. Een duwtje nodig? Hier vind je 10 tips om jouw voornemens dit jaar wel waar te maken.

9. Te beleefd willen zijn

Je moet naar een etentje bij vrienden, je partner trakteert je op restaurant, je moeder heeft zelf taart gebakken… Verleidingen zijn er altijd. Een grote fout die veel vrouwen maken, is dat ze te beleefd willen zijn. Vertel dus tegen je vrienden dat je op dieet bent, en dat je liever gezond eet, kies op restaurant een gezond en mager gerecht, ook al dacht je partner eerder aan vlees en frietjes en bedank je moeder vriendelijk voor de taart. Als je ze uitlegt waarom je het doet, zullen ze je begrijpen en je steunen

 

Lees ook: 

7 manieren om gewicht te verliezen

9 x dit kan je doen met kokosolie

10 tips om je voornemens dit jaar wél waar te maken