Op dit moment zou maar liefst 8% van de Belgen aan diabetes lijden, tegen 2030 zal 10% van de Belgen aan de ziekte lijden. Het probleem: maar liefst 1 op 3 weet niet dat ze de ziekte heeft. Belangrijk dus om je bloedsuikerspiegel in de gaten te houden. Deze belangrijke signalen houd je best in de gaten.

Insuline

Als je suikers eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Je lichaam maakt insuline aan om je bloedsuikerspiegel terug stabiel te krijgen. Heb je diabetes, dan lukt dat niet meer. En een te hoge bloedsuikerspiegel kan gevaarlijk zijn. Aan deze signalen herken je een te hoge bloedsuikerspiegel:

  • Je hebt veel dorst
  • Je moet vaak plassen
  • Je voelt je vermoeid of lusteloos
  • Je bent snel prikkelbaar
  • Je ziet wazig of dubbel
  • Je valt af zonder reden
  • Je hebt jeuk (meestal rond je geslachtsdelen)
  • Je hebt vaak terugkerende infecties, blaasontsteking bijvoorbeeld
  • Je hebt last van je ademhaling, je ademt snel of diep
  • Je moet overgeven

Hartproblemen

Herken je de signalen, dan maak je best een afspraak bij de dokter. Diabetes type 2 is te behandelen of je kan de ziekte zelfs terugdraaien door een gezond eet- en beweegpatroon. Heb je te lang een hoge bloedsuikerspiegel, dan kunnen organen zoals hersenen, en hart- en bloedvaten beschadigd raken.

Verhoogd risico

Bepaalde mensen hebben een hoger risico op diabetes, vertelt hoogleraar diabetologie Hanno Pijl aan het Nederlandse magazine Margriet. “Heb je een (te) dikke buik en komt diabetes type 2 voor in je familie, dan moet je extra opletten. Ook mensen met een te hoge bloeddruk of cholesterol lopen een hoger risico.”

Het risico op diabetes verminderen

  • Volg de principes van de gezonde voeding. De klassieke geneeskunde raadt de (onlangs vernieuwde) voedingsdriehoek aan. Vooruitstrevende diëtisten raden aan om koolhydraatarmer te eten.
  • Heb je overgewicht, probeer dan 5 tot 10% van je lichaamsgewicht te verliezen. Stel geen onrealistische doelen, doe het in kleine stapjes. Een crashdieet is nog slechter voor je gezondheid.
  • Beweeg elke dag minstens een halfuur aan matige intensiteit. Je kunt dat ook opdelen in blokjes van tien minuten.
  • Probeer wat minder te zitten. Informeer naar een bureau waaraan je kunt staan, wandel tijdens het telefoneren en maak een avondwandeling.
  • Stop met roken. Nu.
  • Probeer je stressniveau te verlagen en ga wat vroeger naar bed.

Graag wat extra advies of een test? Bezoek dan je huisarts.

Meer over gezondheid: