Als je graag gewicht verliest, kun je jezelf maar beter niet overeten. Al is dat niet altijd gemakkelijk. Herkenbaar? Dankzij deze tips stop je nu écht met té veel te eten.

Als je stress hebt, moe bent of je ongelukkig voelt, is het verleidelijk om jezelf te verliezen in een (te) grote portie comfortfood. Helaas voel je je achteraf niet comfortabeler, integendeel zelfs. Impulsief eten in plaats van ons lichaam te voeden, is een vervelende gewoonte waar heel wat vrouwen last van hebben. Gelukkig zijn er enkele tips om te zorgen dat je jezelf niet meer overeet.

Zelfcontrole op het gebied van voeding, vraagt oefening. Wees dus zeker niet te streng voor jezelf. In eerste instantie is het belangrijk wát je eet. Want uit onderzoek gevoerd aan de Arizona State University blijkt dat proteïnes veel meer calorieën verbruiken om omgezet te worden in energie dan vet of koolhydraten. Bovendien zorgen proteïnes vaak voor een vol gevoel. Daarnaast deelt Tanya Zuckerbrot, diëtiste en auteur van gezondheidsboeken, aan The Thirty nog enkele tips om jezelf niet meer te overeten.

1. Gebruik kleinere borden

Tanya raadt aan om je brein in de maling te nemen. “Als dezelfde hoeveelheid voedsel op een kleiner bord ligt, lijkt de portie groter. We hebben het gevoel dat we ons beter en verzadigder voelen. Omgekeerd werkt het ook zo: eet op een groter bord en je zult je sneller overeten.”

2. Verdubbel je portie vezels

Vezels bevatten geen calorieën en je voelt je er verzadigder door. Vezels zwellen in je maag, absorberen vet en calorieën en geven je metabolisme een boost. Zet meer vezels op het menu, en je zult je minder vaak overeten.”

3. Eet mindful

“Neem kleine happen en eet traag. Het duurt twintig minuten vooraleer je brein doorheeft dat je verzadigd bent. Geef je  brein dus even tijd en eet traag en bewust.” Hier ontdek je nog eens hoe je dat doet.

4. Drink een glas water vóór het eten

“Door een glas water te drinken voor het eten, voel je je voller. Maar er is meer: door te drinken, dwing je jezelf rustiger te ademen en dat kalmeert je wanneer je gestresst of angstig bent. En dus minder kans om jezelf vol te eten. Een gewoonte die veel voordelen biedt.”

5. Eet regelmatig

“Door regelmatig te eten, ben je minder geneigd te schransen. En natuurlijk mag je het ontbijt nooit vergeten.”

 Meer over gezond eten: