Home Gezond Daarom eet je terwijl je geen honger hebt

Daarom eet je terwijl je geen honger hebt

Daarom eet je terwijl je geen honger hebt

Heel herkenbaar, je wilt graag enkele kilo’s kwijt, maar op een zwak moment eet of snoep je terwijl je eigenlijk geen honger hebt. Deze redenen kunnen wel eens de oorzaak zijn. Gelukkig zijn er tips om aan de verleiding te weerstaan.

1. Je multitaskt tijdens het eten

We hebben het allemaal druk, en het is dan ook verleidelijk: tijdens de lunch even je mails checken, een bericht versturen of de krant lezen. Maar je doet het beter niet. Wanneer je tijdens het eten met andere dingen bezig bent neemt je brein niet de volledige smaak en geur van het eten op. Daardoor ontvangt het minder snel het signaal dat je vol zit. Om diezelfde reden kun je best niet tv-kijken tijdens het eten. Tip: Gebruik je lunchpauze om even tot rust te komen en focus enkel op je eten. ‘s Avonds eet je gewoon gezellig aan tafel. Meer tips voor een gezonde lunchpauze vind je hier.

2. Je denkt te veel na

Te veel nadenken is eigenlijk niet goed voor het nummer op de weegschaal. Je brein is namelijk niet goed in het opslaan van calorieën als brandstof. Zet je je brein hard aan het werk, dan komt het al snel energie te kort. Daardoor krijg je een hongergevoel terwijl je eigenlijk genoeg hebt gegeten. Extra probleem: met nadenken verbrand je geen calorieën. Tip: neem op je werk af en toe een pauze, en wandel even rond. Misschien kun je samen met collega’s een wandeling maken tijdens de middagpauze. Dit doet elke dag een half uurtje wandelen namelijk met je lichaam. 

3. Je kijkt een spannende film

Het is ook zo gezellig, een film kijken met een grote zak chips op de schoot. Niet zo goed natuurlijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het genre van je film een invloed heeft op je snackgedrag. Bij het kijken van een spannende film of een drama, ben je meer geneigd om te snacken. Bij ‘ontspannen’ films zoals een komedie, heb je er minder last van. Tip: zorg dat je gezonde snacks in huis hebt voor tijdens de film, rauwe groenten met zelfgemaakte humus bijvoorbeeld. Hier vind je nog 15 snacks die minder dan 100 calorieën bevatten. 

4. Het is ‘etenstijd’

Ons lichaam heeft een interne klok die ons zegt wanneer het tijd is om te eten. Drie hoofdmaaltijden en enkele tussendoortjes, je voelt het dus onmiddellijk wanneer het ‘etenstijd’ is. Maar heb je al de hele dag veel tussendoortjes gegeten, dan is het niet nodig om een grote hoofdmaaltijd te nuttigen. Eet liever een kleinere portie. Tip: Heb je veel gesnackt tussendoor, maak dan een kleinere portie. Dan kom je niet in de verleiding om toch de hele portie op te eten. Toch gezondigd? Met deze leuke activiteit verbrand je evenveel calorieën als met lopen.

5. Je ziet lekker eten

Of het nu een taart is van een jarige collega, een foto op een foodblog of Instagram of een reclameboodschap op tv, wanneer je lekker eten ziet, krijg je honger. Tip: laat je niet verleiden door deze beelden. Toch honger? Kies voor een stuk fruit. Deze 7 soorten helpen je zelfs gewicht te verliezen. 

6. Je hebt alcohol gedronken

De meeste alcoholische drankjes bevatten heel wat calorieën. Maar je krijgt er ook nog eens een hongergevoel van. Lees hier waarom. Bovendien heb je waarschijnlijk ook nog eens zin in vettig of zoet eten. Tip: de enige remedie is niet of niet te vaak drinken.

7. Je keuken is een rommeltje

Het is niet alleen gênant als je onverwacht bezoek krijgt, een rommelige keuken is ook niet goed voor je snackgedrag. Onderzoek toont namelijk aan dat een keuken met vuile vaat en rondslingerende glazen mensen aanzet tot snacken. Tip: ruim je keuken netjes op. Hier vind je nog meer keukentips om gewicht te verliezen.

8. Je hebt geen water gedronken

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, water drinken is écht belangrijk voor je lichaam. Ook voor je lijn, want je lichaam verwart een hongergevoel vaak met dorst. Tip: drink eerst een glas water voor je aan je maaltijd of snack begint. Zo verwar je dorst niet met honger. Niet genoeg gemotiveerd? Hier lees je nog redenen om elke dag 1,5 liter water te drinken.

9. Je bent moe

Vermoeidheid en stress hebben een negatieve invloed op je eetgedrag. Je denkt minder goed na over je keuzes, maar er is ook een wetenschappelijke verklaring voor. Het dopamine-gehalte, een hormoon waardoor je je goed voelt, in je bloed daalt namelijk wanneer je moe of gestresseerd bent. Je lichaam reageert er op door te eten. Tip: er is ook goed nieuws, dit vals hongergevoel kan ook op andere manieren ‘ingevuld’ worden. Zin in een dessertje? Luister je favoriete muziek of maak een deugddoende wandeling. En zorg natuurlijk dat je voldoende slaapt. Niet zeker of je stress hebt? Je merkt het aan deze 6 signalen. 

10. ‘Het is al om zeep’

Neen, neen, neen! Het is niet omdat je al twee stukken taart at van je jarige collega, dat het nu om zeep is, en je ‘net zo goed kunt eten wat je wilt’. Een halve pot ijs opgegeten? Bewaar de andere helft dan gewoon voor een andere keer, of deel hem met iemand anders. Maar je hebt geen enkele reden om je nu volledig te laten gaan. Tip: iedereen zondigt wel eens, hou dat vooral in gedachten. Maar pik daarna je dieet gewoon weer op. Er is écht niets verloren. Kun jij moeilijk aan sugar cravings weerstaan? Hier lees je tips.

Meer over gezondheid & dieet:

SOURCE: Cosmopolitan