Hoewel je je gisterochtend ongetwijfeld had voorgenomen om ‘s avonds écht op tijd in bed te kruipen, is de kans groot dat het niet is gelukt. Maar hoe komt dat eigenlijk? Dr. Liese Exelmans legt het uit in onderstaande video.

Slaap is essentieel voor je gezondheid. Toch slagen we er – ondanks onze goede voornemens – telkens in om te laat te gaan slapen. “Veel daarvan heeft te maken met ons mediagebruik. De voordelen van een goede nachtrust zijn pas op lange termijn voelbaar, ze wegen daarom niet op tegen de kortetermijnvoordelen van nog een extra aflevering kijken of nog wat tokkelen op onze smartphone. Bovendien is te laat slapen een teken van te weinig zelfcontrole, dat zorgt voor een vicieuze cirkel, want te weinig slaap betekent dat we onze zelfcontrole niet voldoende hebben kunnen opladen.”

Gelukkig zijn er ook enkele tips om vroeger te gaan slapen. Zo raadt ze ons aan om de verleiding niet op te zoeken en daarom smartphone en laptop niet mee te nemen in de slaapkamer, ook een tv op de slaapkamer raadt ze af. Daarnaast raadt ze aan om met een app je mediagebruik bij te houden, door die confrontatie wil je zelf het roer omgooien. Vervolgens zet je mailmeldingen best uit, zo word je niet gestoord. Schakel op je Netflix de postplay-functie (de functie die zorgt dat een volgende aflevering begint zonder dat je op een knopje moet duwen). Zet tenslotte een timer een half uur voor je gaat slapen zodat je een goede slaaproutine kunt inbouwen. Bekijk haar college in onderstaande video.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina

Meer over slapen & gezondheid: