Heb jij ook zo’n nood aan chocolade tijdens je regels? Je bent zeker niet alleen. Er is zelfs een logische verklaring voor. Komt ie:

1. Gelukshormonen

Ja hoor, je hormonen zitten er zeker voor iets tussen. Je oestrogeen- en progesteronniveau raken tijdens je menstruatie uit balans. Gevolg: je serotonineniveau daalt. Serotonine is het hormoon dat onder andere invloed heeft op je humeur, emoties en zelfvertrouwen. Daarom dat je tijdens je menstruatie een beetje depri bent en sneller emotioneel wordt. Bovendien heb je extra veel zin in koolhydraten, die kunnen je serotonineleven omhoog krikken. Aangezien chocolade heel wat serotonine bevat, kan het je humeur dus beter maken. Al duurt dat effect helaas maar even, daarna heb je terug zin in (nog meer) chocolade.

4. Alternatieven

Natuurlijk is het verleidelijk om toe te geven aan de chocolade cravings. Maar eigenlijk zijn er veel gezondere manieren om je lichaam te voeden. Wist je bijvoorbeeld dat groene groenten, noten en avocado’s goede bronnen van magnesium zijn? En heb je toch echt zin in chocolade, probeer dan misschien eens wat rauwe cacao toe te voegen aan je home made granola. En wist je dat een goede portie zonlicht erg goed is om je serotonineniveau te boosten. Trek er dus lekker op uit, maar een heerlijke wandeling en eet daarna een gezonde maaltijd. Gevolgd door een stukje chocolade natuurlijk! ūüėČ

 

Recepten die perfect zijn tijdens je menstruatie: