Home Gezond Daarom heb je honger na het drinken van alcohol

Daarom heb je honger na het drinken van alcohol

Daarom heb je honger na het drinken van alcohol

Je herkent het ongetwijfeld. Een paar glazen te veel op, en als je thuis komt, begin je aan een schranspartij. Maar ook de dag erna blijf je met een knagend hongergevoel zitten, dat je het liefst nog stilt met vettige of zoete troep. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Dorst en honger

Door het drinken van alcohol krijgt je bloedsuikerspiegel een dipje, je lichaam probeert dit te herstellen in de uren erna. Die schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen honger veroorzaken.

Maar ook uitdroging speelt een rol. (Daarom ook dat je zo’n nadorst hebt, als je enkele glazen te veel op hebt.) Alcohol is vochtafdrijvend, je moet dus ook meer naar het toilet. Maar dorst wordt ook wel eens verward met honger, waardoor je meer eet om van je dorstige gevoel af te komen.

Maar een halve dag schransen neemt je hongergevoel niet weg. Als je het hoofdprobleem niet wegneemt, zul je dus honger blijven voelen. Vandaar ook dat je het gevoel hebt dat je alles kan eten wat je ziet. Bovendien breekt je lichaam de alcohol af, dat kost energie, en daardoor heb je nog meer honger.

Verder is je slaapkwaliteit veel minder als je gedronken hebt. Vermoeidheid heeft net zoals dorst en je glucosespiegel een invloed op je eetgedrag. Voldoende slaap is trouwens voor heel wat redenen belangrijk. Hier lees je wat te weinig slaap doet met je lichaam.

Wat je wel best doet na het drinken?

Toch te veel gedronken? Drink dan zeker voldoende water. Het helpt de uitdroging tegen gaan en neemt dus je dorst en mogelijk ook je hongergevoel weg. Eet ’s nachts niet, en neem na je nachtrust een gezond ontbijt. Geen vettig- of zoetigheden, maar een gebalanceerd ontbijt. Misschien is granola wel een goed idee, hier vind je een eenvoudig recept om het zelf te maken.

Maar de belangrijkste tip is natuurlijk om niet overdreven veel te drinken. Het kan verslavend werken, je kunt er in gênante situaties mee terechtkomen en het is niet goed voor je lijn. Hier lees je hoeveel calorieën je favoriete drankje bevat.

Meer over gezondheid:

BRON: NSMBL