Vind jij het jaar na jaar ook moeilijker om op gewicht te blijven nu je ouder wordt? Helemaal niet zo vreemd. En het heeft niet meteen met je eetgewoontes te maken. Door hormoonveranderingen, een minder actieve levensstijl, stress of slaaptekort, kan je gewicht gemakkelijk schommelen. Deze tips helpen je.

Spiermassa

Naarmate je ouder wordt, neemt je spiermassa af. En die heeft invloed op je stofwisseling, hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je lichaam verbrandt. De afname start rond je dertigste en versnelt vanaf je veertigste. Om je metabolisme op peil te houden is het dus in eerste instantie belangrijk om voldoende te bewegen en nieuwe spiermassa op te bouwen. Maar ook deze tips helpen je:

  • Eet gezond: kies voor voedsel dat veel eiwitten bevat. Denk aan eieren, vette vis, noten,… Zet zeker ook genoeg groenten op het menu.
  • Eet voldoende: sla nooit het ontbijt over en zorg dat je voldoende eet. Onthoud: liever 6 kleine maaltijden per dag dan 2 grote.
  • Slaap voldoende: een goede nachtrust is essentieel voor je spieren.
  • Vermijd stress: stress is een belangrijke dikmaker. Probeer stress dus zoveel mogelijk te vermijden.
  • Drink voldoende water: je hebt het waarschijnlijk al heel vaak gelezen, maar het is dan ook écht belangrijk. Afwisseling nodig? Zet groene thee of infused waters op het menu.

Meer tips voor een gezonde levensstijl: