Een kiwi is lekker én gezond. Haal jij er ook altijd de schil af? Doe je vanaf nu liever niet meer. Die harige schil blijkt heel erg gezond te zijn.

Kiwi’s zijn hoe dan ook gezond. Ze zitten boordevol vitamine C, dat je een echte energieboost zou geven. Maar wist je dat de Nieuw-Zeelandse kiwiboeren de vrucht met schil opeten?

En dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee. De schil van de kiwi bevat namelijk heel veel vezels. Die zijn dan weer voor heel wat dingen goed: ze bevorderen je spijsvertering, geven een voldaan gevoel (en houden je dus slank), zijn goed voor je cholesterolgehalte en zouden zelfs het risico op hart- en vaatziekten verlagen.

Vind je het een vies idee om de schil van je kiwi op te eten? Dan kun je hem even wassen of afborstelen.

Tips om nog meer vezels te eten:

  • Vervang je wit brood door een volkorenvariant. Hetzelfde geldt voor pasta en rijst. Ook quinoa of boekweit zijn een goed idee.
  • Zet wekelijks vette vis op het menu.
  • Eet regelmatig bonen en peulvruchten.
  • Kies snacks met vezels: popcorn of zelfgemaakte hummus zijn prima opties. Of eet gewoon een stuk fruit.
  • Eet chiazaad en noten.
  • Zet avocado’s op het menu.
  • Schil je zoete aardappel niet.

Meer tips om gezond te leven: