Langer leven, we willen het allemaal. Als dat op een gezonde en gelukkige manier kan tenminste. We weten allemaal dat gezond eten en voldoende bewegen belangrijk zijn. Maar hoe houden we dat vol? Ouderdomsexperten David van Bodegom en Rudi Westendorp schreven daarom ’10 jaar cadeau’, een boek vol inzichten om langer en gezonder te leven.

In tegenstelling tot andere boeken over gezond leven, is dit boek opgedeeld in verschillende zones. Hoe win je jaren in de supermarkt, de woonkamer of slaapkamer? De experten leggen uit waarom deze zones zó belangrijk zijn. Tijd voor een gesprek met David van Bodegom, een van de auteurs.

In gesprek met ouderdomsexpert David van Bodegom: zo leef je langer gezond

Er verschenen de voorbije jaren heel wat boeken over gezond leven. Waarom is dit boek anders? 

David van Bodegom: De meeste boeken gaan over diëten of anders gaan leven, je krijgt allerlei tips over wat je zeker moet doen en wat je absoluut niet mag doen. De meeste mensen weten natuurlijk wel wat ze moeten doen, maar het is daarom niet gemakkelijk om het een heel leven vol te houden. Door kleine aanpassingen in je omgeving, word je veel minder verleid, en houd je het wél vol. Dat is ons doel: tips geven die je wél kunt volhouden.

“Eenzaamheid is dodelijker dan roken. Mensen die zich eenzaam voelen, hebben 40% meer kans op een vroege dood”

Je hebt het alvast over diëten. We weten ondertussen hoe moeilijk dat is. Maar wat zijn dan tips om het vol te houden? 

David van Bodegom: “Dit boek gaat inderdaad niet om diëten. Het gaat om verleidingen vermijden of ze net vervangen door gezondere verleidingen. Neem nu bijvoorbeeld koekjes: natuurlijk koop je ze beter niet. Maar heb je ze toch? Bewaar ze dan in een afgesloten koekjestrommel in de kast in plaats van in een glazen pot. Oogt misschien minder speciaal, maar het is bewezen dat je dan minder koekjes eet. Zet je tegelijkertijd fruit en groenten heel zichtbaar op het aanrecht, dan ben je sneller verleid om die te eten. En zo zijn er nog een aantal trucjes: eet van kleinere borden en drink uit kleinere glazen. Wijnglazen zijn tegenwoordig erg groot, maar die kleine glaasjes van oma doen je effectief minder drinken.”

Eigenlijk een kwestie van prikkels vermijden dus. Maar wat doen we met al dat lekkers dat we tegenkomen op straat, bij vrienden of in het station? 

David van Bodegom: “In je eigen huis is het inderdaad gemakkelijker om prikkels te vermijden. Maar ook in het openbaar zijn er heus wel trucjes. Kom je tijdens je wandeling naar huis altijd voorbij die bakker met lekker gebak, neem dan eens een andere weg. Zorg dat je zelf gezonde snacks bij je hebt en zorg dat je op voorhand voldoende hebt gegeten als je naar vrienden gaat. Krijg je veel minder de drang om je meteen op een schaal met hapjes te storten.”

Daarnaast wijd je een stuk aan sociale contacten. Hebben die zo’n grote impact? 

David van Bodegom: “Ze hebben een gigantische impact. Eenzaamheid is dodelijker dan roken. Mensen die zich eenzaam voelen, hebben 40% meer kans op een vroege dood. Dat heeft natuurlijk verschillende redenen: vroeger bleven kinderen in de buurt van hun ouders wonen en hadden mensen over het algemeen meer contact met hun buren. Nu kiezen kinderen voor een job in de stad en door drukke levens hebben ze vaak geen tijd meer om vaak op bezoek te gaan. Die traditionele, verticale netwerken zijn er niet meer. En daarom is het zo belangrijk om nieuwe te creëren. En ook daar zijn weer kleine tips voor. Zet een bankje buiten en groet de mensen. In Gent zijn er zelfs leefstraten waar de stad in de zomer banken plaatst zodat mensen gezellig kunnen buitenkomen en praten met de buren, ik kan zo’n initiatieven alleen maar toejuichen.”

En uiteraard speelt ook beweging een rol in je boek. Het eindejaar is bijna daar, dus bijna tijd voor goede voornemens. Waarom lukt het ons niet om vol te houden? 

David van Bodegom: “Vaak maken we het onszelf te moeilijk. Als je niet van fitness houdt, is het maar logisch dat je het niet kunt volhouden. Maar dat is ook niet nodig: volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) moeten we 150 minuten per week matig intensief bewegen. Dat wil dus zeggen dat we vijf keer een half uurtje bezig moeten zijn. Ik raad iedereen aan om het samen met je collega’s te doen. Ga gezellig wandelen tijdens jullie lunchpauze, haal een frisse neus. Je werkt aan je sociale contacten, beweegt en komt niet in verleiding om ongezonde dingen te kiezen in de kantine. Kun je ook nog eens gezellig samen klagen over je baas als dat nodig is (lacht).”

En die beweging helpt je dan weer beter slapen. Ook daar geef je veel aandacht aan in het boek. 

David van Bodegom:Voldoende slaap is belangrijk om je batterijen terug op te laden. Beweging speelt daar inderdaad een rol. Daarnaast is het vooral belangrijk om al dat blauw licht te bannen. Lees een boek of kom even tot rust door te praten. Maar ga niet op je smartphone scrollen of je laptop openslaan.”

Alle tips lezen om langer gelukkig en gezond te leven? 10 jaar cadeau (Uitgeverij Atlas Contact) Hier verkrijgbaar vanaf 27/11

Meer gezonde tips: