Elke persoon is anders en precies daarom is het moeilijk om dé juiste details te geven over hoe je moet afvallen. Daarom geven we hieronder 7 tips van gezondheisvoorbeeld Kayla Itsines die niét gaan over gekke diëten of het aantal uren dat je moet zweten in de fitness. Hier gaat het over aspecten die vaak vergeten worden, maar zeker niet minder belangrijk zijn!

1. Sla nooit een ontbijt over

Want dit helpt je écht niet om af te vallen. Je lichaam heeft ontbijt nodig om de rest van de dag goed te kunnen functioneren. Wanneer je dit overslaat, raakt je metabolisme in de war en ga je vaak net méér eten. Daarnaast is het ook een slecht idee om niet te ontbijten wanneer je workouts gaat doen. Met een goed ontbijt hou je het sporten namelijk makkelijker vol en krijg je geen misselijk gevoel. Kies je ontbijt wel slim, – bijvoorbeeld een kom havermoutpap-, zodat je niet te rap terug honger krijgt. Hier vind je nog andere tips om je metabolisme te versnellen.

2. Stel wekelijkse doelen op

Nieuwe gewoontes aanleren gaat niet op 1, 2, 3. Zo vraagt het ook tijd om kilo’s kwijt te raken en raadt Kayla ons aan om klein te beginnen. Stel voor jezelf mini-doelen op die elk een stapje zijn naar het grote ‘afval’-doel. Op deze manier lijkt je einddoel realistischer en kan je onderweg steeds aftellen en blijven evalueren. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een week minder junkfood eten of drie keer per week een beweegmoment inplannen. Wanneer je dan een slechte week hebt, weet je dat de strijd niet verloren is. Doorbijten is dan de boodschap :-).

3. Wees niet zo hard voor jezelf

Het is niet gemakkelijk om af te vallen en opgeven lijkt vaak de beste optie. Maar dat is het natuurlijk niét. Een héél belangrijk punt bij het afvallen is de manier waarop je naar het proces kijkt. Een positieve instelling krijgt je eender waar, want naast zweten, gezond eten en de nodige oefeningen, is mentale gezondheid een sleutel tot succes. Het is oké als je een stukje chocolade eet en het is ook oké als je een dag niet sport. Maar vat een slecht moment niet als een faalmoment op, maar steek die borst vooruit, kin omhoog en zet door!

4. Breng variatie in je workouts

Een tijdje niet gesport? Zorg dan voor een routine waarbij je je comfortabel voelt. Altijd dezelfde workout wordt vervelend voor zowel je motivatie als je lichaam. Zoek daarom verschillende soorten workouts die je liggen en zet ze om in een planning. Intensieve intervaltrainingen en gewichten heffen zijn bijvoorbeeld al goede opties. Ga wandelen, doe aan groepslessen en wees creatief. Vergeet ook niet deze soorten beweging als mini-doelen te zien zodat je na iedere workout gemotiveerd blijft!

5. Zie het niet meer als ‘dieet’

Vaak zit het woord ‘dieet‘ tussen twee oren en voelt het als een vervelende extra ‘waar je door moet’. Wanneer je een slechte dag hebt, zul je dit dan ook als eerste laten vallen. Noem het dus niet meer ‘dieet’, maar zie het als iets dat je positief vooruit helpt. Je houdt het beter vol als je begint met kleine veranderingen en zo stilaan aan je nieuwe levensstijl went. Uiteindelijk draait alles rond een goed evenwicht, dus een snoepje hier of daar moét kunnen.

6. Pas op voor emotionele hongertjes

Veel mensen zijn emotionele eters, vaak zonder het te beseffen. Eten wanneer je je verveelt, eten wanneer je stress hebt of grijpen naar suikersnacks wanneer je nog maar een beetje honger voelt. Probeer dit gedrag eens te observeren en vervang je snack-reactie door andere leuke dingen, zoals even een blokje om wandelen.

7. Hou vol!

De grootste struggle is nog steeds ons ongeduld. Want als we na twee weken gezond eten en sporten nog geen verschil merken, denken we dat er iets mis is en stoppen we er vaak mee. Kayla raadt aan om om de zoveel tijd foto’s te maken van onszelf in plaats van te veel bezoekjes aan die weegschaal.

Meer doeltreffende tips van Kayla? Klik dan hier.

Meer artikels over gezondheid: