Stress, te laat eten of te grote porties… Ze kunnen je last aan je maag bezorgen. Volgens Jaclyn London, voedingsdeskundige en directeur van het Good Housekeeping Institute, zijn er een aantal voedingsmiddelen die je pijn kunnen verzachten.

“Over het algemeen geldt: vermijd zuivel, suiker, vette voeding en alcohol. Deze dingen zet je wél op het menu.”

Bananen

“Bananen zijn een topper omdat ze goed verteren en lief zijn voor je maag. De banaan zit boordevol vezels, vitamine B6 en magnesium. Deze stoffen helpen tegen diarree en een opgeblazen gevoel doordat je lichaam water vasthoudt. Bovendien helpt de magnesium om je spieren te ontspannen.”

Wit brood

Waarom smaakt toast zoveel beter dan brood?

Hoewel het misschien verademing geeft, is het nooit een goed idee om niets te eten en je maag leeg te laten. Op die manier is er niets om het maagzuur te absorberen. Daarom raadt ze aan om zeker om de paar uur op zijn minst een stukje wit brood te eten.

Eieren

Proteïnen die veel vetten bevatten – denk aan rood vlees – kunnen reflux veroorzaken. Zeker als je er grote hoeveelheden van eet. Eieren verteren gemakkelijker en zijn een goed idee om voldoende proteïnen te eten zonder je te vol te voelen.”

Tomaten

 

Wat vertelt de kleur van tomaten over de smaak?

“Eet voedingsmiddelen die de goede bacteriën in je darmen stimuleren. Je vindt ze onder andere in tomaat. Die zou daarnaast ook nog eens je immuniteit verhogen en de kans op ontstekingen verminderen.

Zoete aardappel

Bewezen: op deze manier maak je zoete aardappel het gezondst klaar

Voedingsmiddelen rijk aan calcium, magnesium en kalium verminderen een opgeblazen gevoel. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die deze voedingsstoffen veel eten, een smallere taille hebben. Zet dus zoete aardappel op het menu, maar ook avocado, sinaasappels en spinazie zijn prima opties. Hier lees je nog eens hoe je zoete aardappel best klaarmaakt. 

Meer gezonde tips: