Ze probeerde van jongs af aan tal van diëten, maar slaagde er nooit in om blijvend gewicht te verliezen. Tot toponderneemster An Beazar een vijftal jaar geleden Nele Callewaert ontmoette. Ze vertelde hoe ze haar strikt diëten afwisselde met eetbuien. Ze had zich al die tijd geschaamd, maar dankzij Nele vond ze hét geheim voor haar strijd tegen de kilo’s. Nu schreef ze alles neer in ‘Weet waarom je (te veel) eet’. Tijd voor een gesprek.

“Toen ik 14 was woog ik 70 kg, mijn moeder vermoedde dat mijn gewicht een probleem zou vormen. Ik ging naar een diëtist, dat werd de start van mijn jarenlange strijd. Ik was best plichtsbewust en was erg streng voor mezelf, ik at netjes wat de diëtiste mij oplegde, en vond geen plezier meer in eten. Maar als ik honger had of boos of gefrustreerd werd, stortte ik me op alles wat ik zag. Ik was een echte emo-eter en het lukte me niet om blijvend gewicht te verliezen. Bovendien was ik ongelukkig en schaamde me voor mijn gedrag.

“Op sommige momenten stortte ik me op al het eten dat ik zag. Ik schaamde me, had het gevoel dat ik geen zelfcontrole had en dat ik de enige was die zich zo ‘gedroeg'”

Toch besloot ik een vijftal jaar geleden ‘uit de kast te komen’. Ik heb zelf een dochter, het laatste wat ik wil, is dat ze moeite heeft met haar zelfbeeld. Dus ik besloot mijn taboe te doorbreken. Ik kreeg onnoemelijk veel reacties van mensen die zich erin herkenden. Ik volgde therapie bij Nele, toen ze mij aanraadde om een jaar lang hetzelfde gewicht aan te houden, wist ik niet wat ik hoorde. Ik was al jaren constant op dieet (of kwam bij), maar een stabiel gewicht houden, kende ik niet. Toch heb ik naar haar geluisterd en het heeft me geholpen. Het leerde me dat er een evenwicht is en dat ik wél mocht genieten van eten. Daarna deed ik heel kleine aanpassingen en viel zo heel langzaam af. Ik at veel te weinig overdag, dat is natuurlijk de perfecte voedingsbodem om vreetbuien te krijgen. Vervolgens leerde ik dat ik voldoende moest slapen: ik werkte heel veel en slaap schoot er vaak bij in. Maar als je lichaam niet voldoende energie heeft, probeert het die uit eten te halen, dus ga je meer schransen.

“Toen nele me aanraadde eerst een jaar op gewicht te blijven, werd ik zot. Ik was chronisch op dieet en nu moest ik een jaar wachten met afvallen. Achteraf gezien heeft het mij zeker geholpen”

Tenslotte heeft het allemaal te maken met gewoontes, die verbreek je niet zomaar. Rond 19.00 uur ging ik altijd naar de koelkast om iets te eten, ik zocht iets om dat te vervangen. Ik dacht dat lopen een goede oplossing was, maar als ik terugkwam, wilde ik net nog meer schransen. Nu bel ik een vriendin als ik wil eten, dat is dé truc voor mij. Maar ik moet zeggen, dat is een zoektocht die je zelf moet maken, want dat is voor iedereen anders.”

Enkele tips van An:

  • Eet dingen die je lekker vindt, het mag dan wel goed zijn om een slaatje met kipfilet te eten, als je het écht niet graag eet, houd je het niet vol.
  • Zorg voor gezonde ingrediënten in de diepvries waarmee je snelle, gemakkelijke gerechten kunt maken. Het is trouwens écht wel oké om twee dagen na elkaar hetzelfde te eten.
  • Heb je écht zin in iets? Geniet er dan van. Dit is iets dat ik van Nele heb geleerd: als je zin hebt in chocolade, eet dan een klein stukje en geniet er heel bewust van. Door niet toe te geven aan je goesting, zal je erna – als je een stukje eet – helemaal losgaan en grote porties eten. Eet dus geen hele zak chips, maar een klein schaaltje en geniet daar heel bewust van.
  • Wees mild voor jezelf. Het is een beetje zoals stoppen met roken. De stopper heeft het misschien al vijf keer geprobeerd en is al vijf keer hervallen, toch is de kans op succes iedere keer groter.
  • Schrap gewoontes niet, vervang ze: eet je bijvoorbeeld iedere namiddag een suikerwafel op het werk terwijl je niet echt honger hebt. Probeer dan uit te vissen waar je nood aan hebt. Misschien helpt een dagelijkse babbel met een collega je van je drang naar een suikerwafel af.
  • Slaap voldoende en zoek een goede balans tussen werk en privé. Ja, ook jij verdient het om even rust te nemen.

Meer gezonde tips om af te vallen:

Weet waarom je (te veel) eet : als je toch zo graag eet, waarom word je daar dan niet gelukkig van?Lees meer in ‘Weet waarom je (te veel) eet’ van An Beazar met de medewerking van Nele Callewaert. Uitgeverij: Borgerhof & Lamberigts – 22,95 euro