Terwijl je volgens de ene voedingsdeskundige niet genoeg fruit op het menu kunt zetten, vindt de ander net dat het niet perse gezond is omdat het zoveel suiker bevat. De andere deskundige claimt dan weer dat gluten of zuivel te mijden zijn. Zie je door de bomen het bos niet meer? Dit is een lijst met voedingsmiddelen waarover deskundigen het wél eens zijn.

Net omdat het zo onduidelijk is wat nu écht gezond is voor je lichaam, vroeg Byrdie aan 17 deskundigen wat nu gezond is. Over deze voedingsmiddelen waren de voedingsexperts unaniem: ze zijn écht goed voor je.

1. Bosbessen

Over fruit mag dan wel discussie bestaan, bosbessen worden door alle deskundigen als héél gezond beschouwd. Ze bevatten tal van antioxidanten die ontstekingsremmend werken. Ze zouden goed zijn voor je brein, spieren en hart. Bovendien zijn ze rijk aan vezels, daarom bevorderen ze een goede spijsvertering en zijn ze goed voor je lijn. Daarnaast zouden ze volgens sommige deskundigen bijdragen aan sterke botten. Vaak op het menu zetten is de boodschap.

2. Bladgroenten

Sla, spinazie of andere groene groenten mogen volgens de meeste deskundigen niet ontbreken op je menu. Ze bevatten amper calorieën en veel vitamines. Volgens de deskundigen is vooral groene kool een topper, het bevat – net zoals de bosbessen – erg veel antioxidanten die ontstekingsremmend werken.

3. Avocado’s

Avocado’s mogen dan wel veel vetten bevatten, ze zijn volgens deskundigen een van de gezondste ingrediënten. Daryl Gioffre, een van de voedingsdeskundigen, noemt het zelfs ‘Gods boter’. “Avocado’s zitten boordevol vitamines, mineralen en vezels. Ze zorgen voor een goede spijsvertering en beschermen je cellen.” Volgens andere deskundigen zorgen avocado’s voor een stralende huid, een beter brein en meer energie. Verwerk ze in een salade of maak heerlijke homemade guacamole.

4. Bonen

De experten zijn het erover eens: bonen zijn zeer voedzaam. Dankzij de plantaardige proteïnen zijn ze de perfecte vleesvervanger, ze bevatten veel vezels en helpen je slechte cholesterol laag, je bloedsuikerspiegel onder controle en je gewicht stabiel te houden. Bovendien zouden ze helpen als je geconstipeerd bent.

5. Knoflook

Een verkoudheid opgelopen? Knoflook zou je volgens voedingsdeskundigen sneller doen genezen omdat het bacteriën en virussen bestrijdt. Ze voegen er wel nog aan toe dat je de knoflook best niet te lang laat garen. De gezondheidseffecten verminderen dan namelijk.

6. Citroen

Citroen bevatten heel wat vitamines en mineralen die je immuunsysteem, spijsvertering en algemene gezondheid ten goede komen, zo claimen de experten. De vitamine C zou bovendien goed zijn voor je huid en rimpels helpen voorkomen.

7. Chiazaad

Volgens veel voedingsdeskundigen zijn de kleine zaadjes echte superfoods. Ze bevatten omega 3 en antioxidanten, die je gezondheid een boost geven. Daarnaast zitten ze boordevol vezels en zorgen ze dus voor een goede spijsvertering. Voeg ze toe aan je granola, voeg ze toe aan je wokgerecht of strooi ze in je yoghurt.

Meer over gezonde voeding: