Je doet het ongetwijfeld ook wel eens, op je buik liggen terwijl je een boek leest of op je laptop kijkt. Al doe je het liever niet te vaak, want het heeft gevolgen voor je gezondheid.

“Als je op je buik ligt, moet je je hoofd bijna 90 graden draaien, ontzettend slecht voor je nek”, zegt professor Michael J. Breus, psycholoog en slaapexpert. “Velen duwen dan ook nog eens hun arm onder het kussen, wat het alleen maar erger maakt.”

Liever anders

Dat zegt ook chiropractor Sherry McAllister aan Heathline. “Zelfs als je gewoon een boek leest of filmpje kijkt, kies je liever een andere houding. Als je op je buik ligt, worden de normale rondingen van je wervelkolom omgekeerd”, legt ze uit. “Je wervelkolom is erg belangrijk, hij beschermt je zenuwstelsel dat alle verschillende functies van je lichaam controleert en coördineert. Daarnaast kun je volgens haar meer stress voelen. “Je middenrif kan niet volledig samentrekken en uitzetten, waardoor je niet diep genoeg ademaalt. Gevolg: je ervaart stress en angst.

De beste slaaphouding

Slapen op je buik is dus geen goed idee. En je slaaphouding heeft een grote invloed op je gezondheid.  Volgens professor Michael J. Breus, psycholoog en slaapexpert, bestaat er niet zoiets als de perfecte houding. “Toch zijn sommige houdingen beter dan andere omdat ze je rug en nek het minst belasten. Beste optie: op je rug slapen. Hierdoor verdeel je jouw gewicht over je hele lichaam en heb je dus minder kans op spierpijn.

Linker- of rechterzij?

Lig jij graag op je zij? Kies dan liever voor je linkerzij. Je maag, alvleesklier en hart liggen grotendeels aan de linkerzijde van je lichaam. Slapen op je linkerzijde is gunstiger voor je spijsvertering en helpt voorkomen dat maagsappen terugvloeien naar de slokdarm. Bovendien kan op deze zijde ons hart beter pompen en kan ons bloed beter doorstromen.

Slapen als een roosje

Nog belangrijk volgens Michael J. Breus: een oude matras of een te dik kussen hebben hetzelfde negatieve effect op je nek als een slechte slaappositie. En investeren in een goede nachtrust is belangrijk.

 

Meer over je gezondheid: