2020 mag sommige van ons misschien meer tijd hebben opgeleverd, het zorgde ook dat we meer nood hadden aan comfortfood. Niets mis mee natuurlijk, maar een gezonde levensstijl draagt wel bij tot een betere fysieke én mentale gezondheid. De tip: Ayurveda. Hier is het sinds enkele jaren een trend, maar in India bestaat het al jaren.

Natuurlijke balans

Holistische geneeskunde is hot, in plaats van meteen medicijnen voor te schrijven, zoeken dokters naar de oorzaak van het probleem. Ayurveda is er een vorm van, de balans tussen lichaam, geest en bewustzijn staat centraal. De theorie is eenvoudig: voor ieder mens bestaat er een basisevenwicht, raakt dit uit zijn natuurlijke balans, dan ontstaan er gezondheidsklachten. Het is dus gewoon een kwestie van je lichaam in balans houden. Maar hoe in hemelsnaam?

Door Ayurvada te volgen dus. Het bestaat uit verschillende pijlers, gezonde voeding is een van de belangrijkste ervan. Want gezonde voeding zorgt voor zóveel meer dan een gezond gewicht. Het heeft invloed op hoe goed je slaapt, hoe je met stress omgaat, hoe energiek je je voelt,… Graag weten wat je (niet) moet eten? Dan moet je eerst uitzoeken welke Dosha jij bent.

Welke dosha ben jij?

Volgens de Indische Ayurveda zijn er drie types dosha’s. Het is eerst belangrijk te bepalen welk type je bent. Dit bepaalt namelijk welke voedingsstoffen het best voor je zijn.

Vata:

Dit type is slank, heeft een onregelmatige spijsvertering en komt zeer moeizaam bij. Vaak zijn vata’s creatief, ruimdenkend, nieuwsgierig en energiek. Zijn ze uit balans, dan kunnen ze gestresst, angstig en verstrooid zijn. Tip: eet natuurlijke voedingsmiddelen die klaargemaakt zijn. Vermijd rauwe en droge voeding.

Pitta:

Neen, geen broodje met vlees en looksaus. Dit type is atletisch gebouwd en heeft een sterke spijsvertering. Pitta’s zijn slim, hardwerkend, ambitieus en competitief. Ze kunnen boos, geïrriteerd en zelfs agressief zijn, als ze uit balans zijn. Tip: eet vooral hydraterende voeding. Koffie en pikante kruiden vermijd je liever.

Kapha:

Dit type komt gemakkelijk aan en is vaak groot. Kapha’s zijn zorgend, lief en vergevingsgezind. Uit balans kunnen ze lui, onzeker en jaloers zijn. Tip: focus op voedingsmiddelen die je spijsvertering stimuleren. Detoxen is een goed idee. Gestoomde bittere groenten met veel kruiden, werken heel goed voor jou.

Eet gezond, op tijd en stond

Gezonde voeding is belangrijk, maar ook het tijdstip speelt in de Ayurvedische leer een belangrijke rol. Zo mag je pas eten op het moment dat je écht honger hebt en zou je best pas ontbijten om 11 uur. Je spijsvertering zou namelijk trager werken tussen 06.00 en 10.00 uur. Daarnaast eet je je laatste maaltijd liefst om 18.00 uur.

Tips voor alle types:

  • Eet alleen wanneer je honger hebt en wacht tot je vorige maaltijd volledig is verteerd. Dit is ongeveer 3 tot 5 uur na de hoofdmaaltijd.
  • Overeet je niet. Je maag is altijd slechts voor 3/4 gevuld.
  • Eet mindful. Neem even pauze en schakel televisie, computer of smartphone uit.
  • Blijf na je maaltijd minstens 5 à 10 minuten rustig zitten.
  • Zorg voor een routine, eet telkens (ongeveer) op hetzelfde tijdstip.
  • Eet geen snacks als je geen honger hebt.
  • Maak vers eten. Opwarm- of afhaalmaaltijden passen niet in de Ayurvedische levensstijl.
  • Kook je voedsel, op die manier kan je lichaam het beter opnemen.
  • Gebruik kruiden. In de Indische keuken worden heel veel kruiden gebruikt, ze zorgen voor smaak en helpen je spijsvertering.
  • Start je dag met een glas warm water, dit is veel beter voor je dan koud water.
  • Gebruik geen melk tijdens de maaltijd.
  • Verhit honing nooit, gebruik het dus niet tijdens het koken.
  • Eet ‘s avonds geen zware gerechten zoals vlees, worst, vis, kaas of andere bronnen van eiwitten.

Tips om kerstkilo’s te vermijden

Laten we vooral eerlijk zijn, met Kerstmis kun je geen (strikt) dieet volgen, maar geniet je gewoon van al het lekkers dat je voorgeschoteld krijgt. Toch kan de Avuryedische leer je helpen om kerstkilo’s te vermijden:

  • ‘s Avonds een feestje? Eet je eerste maaltijd pas om 11.00 uur. Op dat moment werkt je spijsvertering het best.
  • Veel eten? Maak bewust keuzes en eet die dingen die het best bij je Dosha passen.
  • Blijf na je maaltijd 5 à 10 minuten zitten. Daarna maak je een gezellige wandeling met de familie.
  • Zelf achter de kookpotten? Maak veel verschillende kleine gerechtjes. Iedereen kan eten waar hij of zij zin in heeft, en niemand voelt zich verplicht zich te overeten.
  • Serveer weinig rauwe gerechten, maar vooral gekookte of gestoomde groenten. Het is lekker én beter voor je spijsvertering.
  • Gebruik veel kruiden. Het maakt niet alleen je gerechten feestelijker, het helpt ook je spijsvertering een handje.
  • Gezonde drankjes: neen, alcohol hoef je zeker niet op het menu te zetten om voor feestelijk te gaan. Er bestaan heel wat heerlijke mocktails die boordevol kruiden zitten.
  • Geniet! Dat is uiteindelijk de belangrijkste tip tijdens de feestdagen! 😉

Meer tips om je voor te bereiden op de feestdagen: