Minder suiker jouw goede voornemen? Geen slecht idee, want de kans is groot dat je stiekem veel meer suiker binnenkrijgt dan je denkt. Zélfs als je de voedingslabels controleert, want suiker heeft op verpakkingen heel wat verschillende benamingen.

In het Nederlandse TV-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’ wordt er onderzoek gedaan naar alles wat zich in onze keuken- en badkamerkasten bevindt. Zo ontdekten ze onder andere dat er wel héél inventieve namen voor suiker zijn.

Zo zou je bijvoorbeeld denken dat vruchtenconcentraat, vruchtenextract of sapconcentraat op de ingrediëntenlijst best gezond zijn. Maar van die vruchten of sap schieten eigenlijk niets over, het is gewoon pure suiker.

Misleidend

Jaap Seidell, voedingsexpert, vindt het misleidend. “Wie deze producten kiest, krijgt snel meer suikers binnen dan wie fruit eet. Bovendien is deze suiker niet gezonder, het blijft even ongezond en dikmakend. Hetzelfde geldt voor kokosbloemsuiker of fruitsuiker. Laat je niet misleiden dus.”

Deze producten bevatten meer suikers dan je denkt

  • Pindakaas
  • Muesli/granola
  • Ketchup
  • Mayonnaise en andere sausjes
  • Tomatensaus
  • Dressings
  • Speciale koffies
  • Soep uit blik of brik
  • (Magere) yoghurt
  • Brood
  • Broodbeleg
  • Groenten uit blik
  • Chips
  • Vlees
  • Vegetarische snacks zoals groentenburgers
  • Chips en borrelnootjes
  • Sushi

Tips voor minder suiker:

  • Kook zelf en gebruik verse ingrediënten
  • Lees de etiketten op verpakkingen grondig
  • Zet veel gezonde vezels en proteïnen op het menu

Meer tips over gezonde voeding: