Hoe start je elke dag van je leven vol energie? VRT-reporter en -presentatrice Saartje Vandendriessche merkte op haar 40ste dat ze vaak zonder energie wakker werd. Omdat ze van die vermoeidheid afwilde, ging ze op zoek naar de oorzaken van haar energietekort, die ze neerschreef in haar boek ‘Altijd Energie’. Voor Feeling geeft ze in drie boeiende artikels tips om met volle energie te genieten van het leven. Vandaag: eet gezonde voedingsmiddelen uit je eigen moestuin!

Gezonde ingrediënten uit de tuin

Gezond en lekker eten, ik ben helemaal voor maar ik wil niet overdrijven met heel die gezondheidshype. Zodra clevere marketeers iets ontdekken waar ze geld mee kunnen verdienen, zullen ze het niet laten. Ook met voeding. Ik heb heel de superfoodhype met argusogen gevolgd en eerlijk gezegd: ik geloof er niets van.

Ik heb mijn portemonnee een paar keer leeggekocht aan tarwegras, macapoeder (goed voor je libido!) en spirulina maar ik heb zelden een positief resultaat gemerkt. Dus waarom zou je jezelf blauw betalen aan al die dure, exotische producten wanneer je evengoed voor boerenkool, brandnetel of braambes kunt kiezen?

Ik heb geen enkele studie gezien die aantoont dat die superfoods ook effectief iets supers in beweging zetten. Kijk naar de hype rond tarwegras. Dr. van den Worm (Universiteit Utrecht) bekijkt het nuchter: “de mens is niet in staat om gras te verteren, ook niet in vermaalde of geblende vorm. Mocht dat wel zo zijn, dan was er nergens een hongersnood. Gras groeit quasi overal.” Er bestaan natuurlijk wel een aantal producten van bij ons waarvan vermoed wordt dat ze de gezondheid verbeteren:

1. Verse boerenkool

Een natuurlijke energiebooster met ontgiftende werking voor de lever, goed voor ogen, botten en hart. Het calciumgehalte ligt erg hoog, de helft meer dan in een broccoli. En qua vitamine C-gehalte scoort boerenkool zelfs beter dan kiwi, wat uitzonderlijk is voor een groente.

2. Brandnetel

Werkt bloedzuiverend en vochtafdrijvend; brandnetel staat in de top vijf van de meest voedzame planten ter wereld. Brandnetel zit tjokvol vitamine A, B en C, ijzer, calcium, eiwitten, magnesium en silicium.

3. Tomaat

Een natuurlijke beschermer tegen de invloed van UV-straling.

4. Waterkers

Wijzigt de omzetting van kankerverwekkende stoffen in het lichaam; dat kwam alvast tot uiting in een paar wetenschappelijke studies, onder andere aan het Institute of Food Research in Norwich en aan het John Innes Centre.

5. Rode biet

Verhoogt het uithoudingsvermogen bij sport en gaat veroudering tegen.

6. Blauwe bosbessen

Hebben een positieve werking op cardiovasculaire aandoeningen en zijn goed voor de ogen. Ook volgens diëtisten zijn blauwe bessen het gezondste fruit en wel om deze reden.

7. Zeewier

Beschermt tegen diabetes en obesitas. Zeewier is heel rijk aan mineralen en bevat een krachtige zuivere component; het is een bron van jodium, een stof die erg belangrijk is voor een goede hormonale huishouding. Jodium activeert de stofwisseling en is goed voor de schildklier.

8. Walnoten

Helpen bij cardiovasculaire aandoeningen, door de meervoudige onverzadigde vetzuren. Wil je weten welke noten het gezondst zijn? Bekijk dan deze rangschikking.

9. Zonnebloempitten

Helpen bij verkoudheden, en zijn grote natuurlijke bronnen van vitamine E.

10. Paddenstoelen

Ondersteunen het immuunsysteem.

Meer over gezondheid