Last van stress? Dat beweging erg goed is als je er gestrest bijloopt, hoeven we niet meer te vertellen. Maar welke sport beoefen je nu het best? Wetenschappers zochten het uit.

Opzwepende muziek, enthousiaste instructeurs en anderen die met je mee puffen, groepslessen als aerobics of zumba zijn erg leuk. Maar er is meer: groepslessen zouden zelfs je stress verminderen en je mentaal welzijn verbeteren.

Het onderzoek werd gepubliceerd in The Journal of the American Osteopathic Association. 69 studenten aan The University of New England College of Ostopathic Medicine volgden een 12-wekenprogramma. Ze werden onderverdeeld in drie groepen: een groep volgde groepslessen, de tweede ging alleen sporten of in kleine groepjes (gewichtheffen of joggen) en een derde groep was de controlegroep en deed niet of amper aan sport. Daarna vulden ze vragenlijsten in.

Wat bleek? De studenten die groepslessen volgden, waren achteraf 26% minder gestrest. Hun fysiek en emotioneel welzijn steeg met 25 en 26%. Het is een kleinschalig onderzoek, er is nog extra onderzoek nodig. “Maar we kunnen wel al besluiten dat groepslessen goed zijn voor de emotionele en fysieke gezondheid en dat ze stress verminderen”, zeggen de onderzoekers er zelf over.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

 

Meer tips tegen stress: