Diabetes type 2 wordt ook wel ouderdomsdiabetes genoemd, en toch steeds meer dertigers en veertigers die de ziekte krijgen.. Maar er is hoop: een gezonde levensstijl kan het risico op de ziekte verminderen. Anders eten en bewegen, onder strikte begeleiding kan dit type suikerziekte zelfs terugdraaien. Enkele tips van diabetes-educator Elly Verhoeven.

Alarmerende cijfers

Mens spreekt van een diabetes-type-2-epidemie. Op dit moment zou 8% van de volwassen Belgen de ziekte hebben. Dat zijn 400.000 Vlamingen. Er wordt geschat dat tegen 2030 zeker 10% van de Belgen aan de ziekte zal lijden, want jaarlijks komen er 20.000 patiënten bij. Het grote probleem is dat 1 op 3 niet eens weet dat ze de ziekte heeft.

Het risico verminderen:

  • Volg de principes van de gezonde voeding. De klassieke geneeskunde raadt de (onlangs vernieuwde) voedingsdriehoek aan. Vooruitstrevende diëtisten raden aan om koolhydraatarmer te eten.
  • Heb je overgewicht, probeer dan 5 tot 10% van je lichaamsgewicht te verliezen. Stel geen onrealistische doelen, doe het in kleine stapjes. Een crashdieet is nog slechter voor je gezondheid.
  • Beweeg elke dag minstens een halfuur met matige intensiteit. Je kunt dat ook opdelen in blokjes van tien minuten.
  • Probeer wat minder te zitten. Informeer naar een bureau waaraan je kunt staan, wandel tijdens het telefoneren en maak een avondwandeling.
  • Stop met roken. Nu.
  • Probeer je stressniveau te verlagen en ga wat vroeger naar bed.

Zelf diabetes type 2?

Als je zelf aan diabetes type 2 lijdt, kom je terecht bij een diabetes-educator. Elly Verhoeven (46) is diëtiste en heeft 8 jaar geleden die bijkomende opleiding gevolgd. Dankzij een juist voedings- en bewegingsplan is slikken of spuiten misschien niet nodig. Ook al betekent het dat patiënten een radicale ommezwaai moeten
maken, 7 op de 10 patiënten die bij Elly over de vloer komen, kiezen voor die aanpak. “Ik leg het nooit op, maar vraag altijd of ze het wel willen doen. Een pilletje is namelijk makkelijker dan er hard voor moeten werken. Als ze het te moeilijk vinden, kiezen we alsnog voor de klassieke benadering. Ze moeten in de eerste plaats veel meer gaan bewegen, maar de grootste aanpassing die ik voorstel, zit in het voedingspatroon. Ik volg niet de klassieke voedingsdriehoek, zelfs niet de nieuwe versie ervan, want bij diabeten
is dat niet voldoende om hun ziekte te keren. Bij deze nieuwe aanpak moet je je koolhydraatinname ten opzichte van vroeger duidelijk verminderen. Want als je koolhydraten eet, of het nu in de vorm van een boterham of een appel is, komen die in het bloed terecht in de vorm van suiker. Hoe meer suiker je binnenkrijgt, hoe meer insuline je pancreas moet produceren om dat allemaal verwerkt te krijgen. Daarbij rijst een groot probleem: gedurende de periode dat de insuline werkzaam is, kan je lichaam geen vetten verbranden, maar worden ze opgeslagen. Wie een hele dag cornflakes, boterhammen en
daarna aardappelen eet, blijft dus voortdurend in die vetopslagmodus hangen. Je pancreas raakt compleet uitgeput, waardoor je diabetes krijgt. Eén manier om die vicieuze cirkel te doorbreken, is stoppen met zo veel koolhydraten eten en aandacht geven aan de kwaliteit
van de koolhydraten die je toch nog kiest. Eet groenten, gezonde vetten en eiwitten in de plaats; die vragen weinig tot geen insulineproductie. Je lichaam raakt dan niet meer in de knoei. Wie al diabetes heeft, hoeft met deze manier van eten dus ook geen insuline meer bij te spuiten. Als er geen suiker meer in je bloed komt, hoeft die ook niet verwerkt te worden.” Erg vergelijkbaar met het voedingsplan van Pascale Naessens. “Pascale Naessens heeft misschien geen diploma, ze is écht wel bezig met de laatste studies en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van gezond eten. Je hoeft geen diploma te hebben om een onderwerp goed te begrijpen.” Meer weten? Lees hier de basisprincipes van Pascale Naessens. 

Meer lezen? Haast je dan naar de krantenwinkel voor het novembernummer van Feeling.

 

 

 

Meer artikels over gezondheid: