Het is een van dé dieettrends van het moment: periodiek vasten oftewel slechts op bepaalde tijdstippen eten en grote pauzes laten tussen verschillende eetmomenten. Hoewel er ook tegenstanders zijn, is diëtiste Lynn een grote fan. “Veel van mijn cliënten zijn er mee gebaat.”

 

“Voor mij is intermittent fasting een levensstijl geworden. Ik doe het al jaren 3 à 4 dagen per week, van lang voor het een hype werd. Voor mij is het een manier om naar mijn lichaam te luisteren. Veel mensen eten op automatische piloot. Ze ontbijten ’s morgens veel te vroeg omdat ze naar hun werk moeten vertrekken, en ze lunchen elke dag om klokslag 12 uur, ook al hebben ze misschien helemaal nog geen honger. Op die manier programmeer je je lichaam verkeerd, al begrijp ik dat het voor sommige mensen niet anders kan. Ik heb zelf onregelmatige werkuren en laat altijd voldoende tijd tussen mijn consultaties om iets te eten als dat nodig is. Ik probeer ’s avonds zo vroeg mogelijk met mijn gezin te eten, meestal rond een uur of 6. Daarna eet ik niks meer. Ik heb er ook echt geen zin in. Meestal ontbijt ik ’s morgens niet en begin ik om 8u30 te werken. Ik eet pas een paar uur later wanneer ik een hongergevoel krijg, maar ik zal mezelf nooit druk opleggen. Als ik honger krijg, zal ik onmiddellijk iets eten. Want door jezelf te forceren krijg je alleen maar zin in suikers en snelle koolhydraten. 

Lees ook: periodiek vasten – hype of haalbaar? Wij spraken met dé experten op gebied van gezonde voeding.

Periodiek vasten leert je om opnieuw je eigen lichaamsritme aan te voelen, iets waar de meeste mensen van vervreemd geraakt zijn. Het gaat erom je lichaam niet vol te proppen met eten wanneer je denkt dat het nodig is, maar wanneer je voelt dat het nodig is. Dat is een groot verschil. Ik vast niet om af te vallen, al is het gewichtsverlies een mooie bijkomstigheid. Mij gaat het vooral om mijn gezondheid. Het is wetenschappelijk bewezen dat het klassieke patroon van drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes achterhaald. Het is gewoon gezonder voor je bloedsuikerspiegel om niet constant te eten, want de schommeling zorgt voor zin in zoetigheden. Wie twee keer per dag goed eet en één tussendoortje neemt, heeft meer dan voldoende.

“Het gaat erom je lichaam niet vol te proppen met eten wanneer je denkt dat het nodig is, maar wanneer je voelt dat het nodig is”

Begrijp me niet verkeerd, ik eet heel graag. Ik ben dagelijks met voeding bezig en hou van koken, maar ik voel dat mijn lichaam hier wel bij vaart. Daarom raad ik deze manier van eten ook in mijn praktijk aan mijn patiënten aan, met heel positieve resultaten. ’s Nachts eet je sowieso acht uur niet, dus het is niet zo moeilijk om die rustperiode wat te rekken.

Lees ook: wij spraken met Dr. Michael Mosley, de grondlegger van intermittent fasting. De hype van het moment.

Iedereen moet zelf uitzoeken wat het beste werkt. Ik zal mezelf nooit een onhaalbaar regime opleggen. Daarom doe ik het ook maar de helft van de week. In het weekend kan ik genieten van een uitgebreid ontbijt. Vasten geeft mij energie, mentale rust en het helpt om stress te verlagen. Het is back to basics, en dat kan alleen maar gezond zijn.

 

MEER GETUIGENISSEN OVER VOEDING:

(Tekst: Ans Vroom – beelden: Liesbet Peremans)