Het is januari, hét moment om enkele kilo’s aan te pakken. Er zijn heel wat verschillende diëten, bovendien lezen we regelmatig dat we maar beter niet te veel koolhydraten eten. Maar klopt dat werkelijk? En op welk moment van de dag eet je dan best die koolhydraten?

Het is al enkele jaren een dieettrend, eet minder of geen koolhydraten en je zult kilo’s verliezen. De reden is simpel, koolhydraten worden omgezet in glucose en beïnvloeden je bloedsuikerspiegel. Tenzij je oefeningen doet om die energie te verbranden, zal je alvleesklier insuline pompen om het terug op een normaal niveau te brengen. Dat doet het door de overtollige suiker om te zetten in vet en op te slaan. Je weet ondertussen dat te veel vet, zeker rond je buikzone, serieuze gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2 kan veroorzaken. Kies dus liever voor de gezonde koolhydraten.

Bovendien zou het moment waarop je die koolhydraten eet een invloed hebben op je gewicht. Het klinkt erg logisch, als je ‘s morgens koolhydraten eet, heeft je lichaam achteraf veel meer beweging dan wanneer je ‘s avonds na het eten in de zetel zou ploffen. Maar klopt dit echt? BBC zette een test op met de hulp van Dr. Adam Collins, verbonden aan de universiteit van Surrey.

“Gezonde vrijwilligers kregen een menu opgelegd. Vijf dagen lang moesten ze een koolhydraatrijk ontbijt eten en weinig of geen koolhydraten tijdens het avondmaal, vervolgens moesten ze vijf dagen ‘normaal’ eten, tenslotte aten ze vijf dagen lang ‘s avonds veel koolhydraten, de rest van de dag niet.” Het resultaat bleek opmerkelijk.

Want het glucoseniveau was iets lager toen de deelnemers ‘s avonds grote hoeveelheden koolhydraten aten. Volgens de onderzoeker is het perfect mogelijk dat het niet zoveel uitmaakt wanneer je koolhydraten eet, maar vooral hoeveel tijd je je lichaam geeft om ze te verwerken. “Als je een grote pauze laat tussen je eerste koolhydraatrijke maaltijd en je volgende, krijgt je lichaam meer tijd. Als je een hele nacht hebt geslapen, zit er automatisch veel tijd tussen je volgende maaltijd. Toch gebeurt hetzelfde als je overdag koolhydraten eet, je lichaam breekt de glucose af. Met andere woorden: na een paar dagen ontbijten zonder koolhydraten of net omgekeerd, is je lichaam eraan gewend.

De dokter wilt nu een grootschaligere studie uitvoeren om te bekijken of het klopt. Ondertussen raadt hij ons aan om vooral niet te veel te piekeren over het moment waarop je koolhydraten eet, zolang je maar consistent bent én niet iedere maaltijd uit een grote hoeveelheid koolhydraten bestaat. Hoera! ‘s Avonds pasta eten vormt dus geen probleem, zolang je ‘s morgens maar geen grote berg toast verorbert hebt.

Meer tips om enkele kilo’s te verliezen:

SOURCE: BBC