Van opvliegers tot huilbuien… De menopauze doet iets met een vrouw. “Nochtans is het vaak perfect te verhelpen dankzij hormoontherapie”, zegt dokter Nora Hendriks. Zij wilt nu het taboe doorbreken. “Op die leeftijd zijn we nog in de fleur van ons leven.”

Vrouwen komen meestal tussen hun 45 en 55 in de menopauze terecht. De werking van je eierstokken vermindert, menstruaties zijn onregelmatiger en je hormonen schommelen. Het duurt zo’n vier jaar vooraleer je lichaam zich heeft aangepast aan al die veranderingen. En dat heeft gevolgen: nachtzweten, humeurschommelingen of vaginale droogheid zijn maar enkele van de vervelende gevolgen. “Ach, ik moet er door”, denk je misschien. Maar dat is niet helemaal waar. Volgens dokter… kun je met hormoontherapie perfect veel klachten aanpakken. “We leven langer en werken langer, op die leeftijd zijn vrouwen toch nog in de fleur van hun leven. Belangrijk dus dat we die dingen aanpakken.” In het ‘Menopauzetaboe’ legt ze uit hoe we dat doen. Hoog tijd voor een gesprek en enkele handige tips.

Je boek heet ‘Het Menopauzetaboe’ en vrouwen lijken ook niet heel veel te praten over deze fase in hun leven. We moeten er nochtans allemaal door. Rust er nog steeds een taboe op? 

“Die titel over het taboe slaat niet alleen op de menopauze zelf, maar vooral ook op hormoontherapie. Dames praten niet graag over overgangsklachten, ze vinden het gênant en willen zeker zo goed mogelijk functioneren. Ze willen niet zwak overkomen en zien het als ouder worden. Toch is er vaak een eenvoudige oplossing om vrouwen van hun kwaaltjes af te helpen, dat is hormoontherapie, maar ook die hangt in de taboesfeer, en dat taboe wil ik graag de wereld uit helpen, het is toch zonde dat vrouwen niet alles uit het leven kunnen halen omdat ze niet optimaal functioneren. En ik merk echt dat het werkt, want in mijn eigen praktijk zag ik veel vrouwen wiens levenskwaliteit aanzienlijk verbeterde.”

Wat is dat, die hormoontherapie? 

“Die kan op verschillende manieren. Maar het komt erop neer dat je lichaamseigen hormonen neemt en die aanvult met vitamine D. Omdat je eigen hormoonproductie afneemt, vul je ze aan. Dat kan in verschillende vormen, van een pil tot crème of pleister.Daarnaast is het belangrijk om de dosis te bekijken met je arts, de een heeft een lage dosis nodig terwijl de ander een hogere nodig heeft. Daarnaast raden we vrouwen ook aan om hun levensstijl aan te passen, want ook die heeft een grote invloed.”

Wat moeten we eten om ons goed voor te bereiden op de menopauze?

“Gezonde voeding en beweging is belangrijk. Zo moeten we echt minder suiker eten, drinken we te veel koffie en alcohol en is stressbestendigheid enorm belangrijk Daarnaast is voldoende slaap belangrijk, al is dat natuurlijk moeilijk als je al in de menopauze zit.”

Als dat zo goed werkt, waarom rust er dan zo’n taboe op? 

Vrouwen denken nog steeds dat hormonen het risico op borstkanker vergroten. Er is nog te veel onwetendheid over. Daarom is het belangrijk je goed te laten begeleiden en goed te bekijken welke hormonen je neemt. Er is  een onderscheid tussen bio-identieke hormonen en synthetische, ik schrijf altijd de bio-identieke voor. Bovendien verkleinen dan weer de kansen op andere ouderdomziektes als hart- en vaatziektes, diabetes en dementie. En dat laatste wordt vaak vergeten, maar is belangrijker dan je denkt: alzheimer is de nummer één doodsoorzaak bij vrouwen. Eigenlijk heeft die hormoontherapie dus twee belangrijke voordelen: de kortetermijneffecten van de menopauze en de langetermijneffecten van de ouderdomsziektes.”

Hoe komt het dat er zo eenvoudige oplossingen zijn, maar dat ze zo weinig worden toegepast? 

“Huisartsen zijn er niet standaard voor opgeleid. Bij hormoontherapie is de dosis heel persoonlijk, het is een kwestie van testen en bijsturen. Daarom is het niet evident. Daarnaast is er vooral een belangrijke commerciële reden. De medische wereld is industriegedreven en er is geen patent op hormoontherapie. Er valt dus weinig aan te verdienen. Daarom zijn dokters niet geneigd het te gebruiken. Dat is helaas met veel dingen zo, vasten is ook zoiets.Volgens mij doet dat fantastishe dingen met je lichaam, dat is ook al uit meerdere onderzoeken gebleken. Maar dokters schrijven het niet voor, want ze verdienen er niets aan.”

Hoe zit het met seks tijdens de menopauze?

“Je libido en orgasme zijn sterk afhankelijk van je hormonen. Ook deze worden dus beïnvloed door de hormoonschommelingen tijdens de menopauze. Vaginale droogte kan een vrijpartij bovendien vervelend of pijnlijk maken. Ook hier kan hormoontherapie mogelijk werken, maar er zijn ook vaginale behandelingen met hormonen (estriol) mogelijk of een lokale behandeling met een vaginale lasertechniek.”

Wat doen als je menopauzeklachten hebt?

  • Eet gezond: verminder het gebruik van suikers drastisch, drink weinig alcohol en beperk het gebruik van koffie.
  • Beweeg voldoende: ga regelmatig wandelen, fietsen of zwemmen.
  • Kom buiten: en neem extra vitamine D, dat is belangrijk om osteoperose tegen te gaan.
  • Slaap voldoende: dat is natuurlijk moeilijk door die opvliegers. Maar voldoende slaap is belagrijk voor je hormoonhuishouding.
  • Beperk stress: het doet veel met je hormonen, zo schiet je cortisolgehalte de hoogte in bij stress.
  • Informeer je over de menopauze en hormoontherapie. In dit boek vind je heel veel informatie over hormonen.
  • Stap naar je dokter en vertel over je klachten. Weigert die hormoontherapie, en wil je er echt meer over weten, dan kun je altijd naar een andere dokter of gynaecoloog.

Image result for menopauzetaboe

Alles weten over hormoontherapie? Lees dan ‘Het Menopauzetaboe’ van Dr. Nora Hendriks. (Uitgeverij Manteau – € 24,99 – Hier verkrijgbaar)

Meer gezonde tips: