Vader Paul Van Den Bosch en dochter Carolien Van Den Bosch vertellen in hun nieuwe boek De Ideale Dag hoe je een hele dag fit en energiek kan blijven. Dit doen ze aan de hand van een simpele handleiding met enkele tricks die je makkelijk in je dagelijkse routines kan integreren (click hier voor de tips en tricks van Paul en Carolien).

De tips gaan vergezeld door duiding in mensentaal. Want waarom hebben jouw eetgewoontes weeral invloed op je slaapkwaliteit? En om welke reden eten we best fruit in plaats van het tot een smoothie te mixen? Wij destilleerden enkele van de meest verrassende en interessante weetjes uit het boek.

Laat je verrassen door deze weetjes

BEWEGING

  • Heb jij nog een reden nodig om wat meer te bewegen? Wel, hier is ie: door regelmatig te bewegen, zou je het verouderingsproces kunnen afremmen én zelfs kunnen omkeren. Bewegen als verjongingskuur if you will.
  • Extremen zijn nooit goed, en dus kan te veel (of te intens) bewegen ook ongezond worden. Carolien en Paul leren hun lezers volgende vuistregel: “Tijdens je lichaamsbeweging moet je altijd zonder problemen kunnen blijven praten. Zolang dat lukt, blijf je in een gezonde inspanningszone.” Kan je dus nog een babbeltje slaan met je loopmaatje, dan zit je goed. Lijkt het alsof je longen in vuur en vlam staan en kan je geen woord meer stamelen? Doe het dan wat meer rustig aan.

VOEDING

  • Schuif jij die extra kilootjes al jaren af op je metabolisme dat met het ouder worden vertraagde? Dan hebben wij iets minder nieuws. Vader en dochter Van Den Bosch halen in hun boek een onderzoek aan waarin aangetoond werd dat ons metabolisme pas na ons zestigste levensjaar daalt. Dat excuusje mag je dus vergeten. Toch hangen leeftijd en metabolisme ook voor je zestig lentes onlosmakelijk aan elkaar vast. “Leeftijd heeft wel indirect een impact op ons metabolisme, omdat met de jaren gemiddeld gezien de mate waarin we fysiek actief zijn daalt. Daardoor vermindert de spiermassa en zijn er minder calorieën nodig om die te onderhouden. Je metabolisme daalt dus een stukje, en wanneer je je eetpatroon niet aanpast of je spieren niet opnieuw opbouwt, kom je gewicht bij. Je wordt fysiek nog minder fit en de fysieke activiteit daalt verder.” En zo raak je vast in een vicieuze cirkel richting een trager metabolisme.
  • Stress kan in vele situaties een negatieve impact hebben op vele aspecten in onze levens. Daarom opperen Carolien en Paul er ook voor om stressmanagement een essentieel onderdeel van elk gezondheidstraject te maken. In stresssituaties gaan we namelijk onze impulsen naast de stressbron verwaarlozen. We denken niet meer op lange termijn, dus bijvoorbeeld aan hoe we gezond oud willen worden of een bepaald doel willen behalen. En we grijpen naar zaken die ons op korte termijn beter doen voelen: een stuk chocolade of een dagje hersenloze series kijken. Ook door het drinken van alcohol, geven we sneller aan onze impulsen toe. Hallo midnight frituur snack! Geen ramp natuurlijk. Maar wil je af van enkele ongezonde gewoonten, dan elimineer je best ook zo veel mogelijk stress en alochol uit je leven.
  • Een gevarieerd dieet als gezondste optie? Toch niet (altijd)! “Hoe gevarieerder ons voedsel is, hoe meer we eten en dus hoe meer kans we hebben op overgewicht”, schrijven Carolien en Paul. Variatie doet méér eten, en wanneer die “meer” gezonde voeding bevat, is dit geen probleem. Maar vaak wordt kiezen we ongezondere zaken uit, en dan is “gevarieerd” niet gelijk aan “gezonder”.

SLAAP

  • De wereldbevolking is op te delen in ochtend- en avondmensen. Tot welke groep jij behoort, is niet iets wat je zelf kiest maar wordt bepaald door je chronotype. Dat laatste is de manier waarop jouw energie verdeeld wordt doorheen de dag. Ochtendmensen voelen zich zo vaak wat meer opgewekt in de ochtend en raken makkelijker hun bed uit dan avondmensen. Misschien ben jij momenteel een fier avondmens, maar verandert dit over de jaren nog, want “verschillende onderzoeken tonen aan dat naarmate je ouder wordt, je chronotype verschuift van avond- naar ochtendmens.”
  • Wil je een at home-jetlag vermijden, probeer je best elke dag rond hetzelfde uur te gaan slapen én ‘s ochtends rond hetzelfde uur op te staan (ja, ook in het weekend). “Onderzoeken wijzen ook uit dat het uur waarop je opstaat, niet meer dan anderhalf uur mag verschuiven doorheen je week”, aldus de schrijvers van De Ideale Dag. Schommelt je uur van opstaan en slapengaan toch meer dan anderhalf uur, dan zit je te knoeien met je interne klok.
  • Geef aandacht aan je slaapkamer wil je goed kunnen slapen. Zorg ervoor dat de kamer volledig te verduisteren is én probeer een ideale slaaptemperatuur van rond de 18 °C aan te houden. Tot twee uur voor je gaat slapen, vermijd je best dat je lichaamstemperatuur nog stijgt. Ofte: geen warm bad en geen sportsessies voor je onder de wol kruipt. Wel belangrijk om warm te houden zijn je voeten. Onze tip: verwarm een kersenpitkussen en leg deze gezellig aan je voeteneinde voor het slapengaan.

BREINKRACHT

  • Positieve stress leidt tot betere prestaties. Hiertegen vecht je dus best niet. Maar positieve stress kan al snel omslaan in negatieve stress. Wanneer die laatste te veel opstapelt, daalt ons prestatievermogen. Wordt de druk nog opgevoerd, dan kan het dat presteren helemaal niet meer mogelijk is.
  • Stress kan heel wat schade aanrichten, maar je kan het ook grotendeels omzeilen. “Aanvaarden dat we met regelmaat zullen moeten navigeren door moeilijke wateren is essentieel. Meer nog, wanneer je het concept van stress omarmt, kan het je sterker en gelukkiger maken en zal je toekomstige uitdagingen veerkrachtiger kunnen aangaan.” “Acceptatie” is hier nogmaals sleutelwoord.

Benieuwd naar meer tips en weetjes? Een dagplanning, tekst en uitleg vind je terug in De Ideale Dag van Paul Van Den Bosch en Carolien Van Den Bosch, nu in de boekhandel.

Meer over een gezonde levensstijl: