In de wirwar van voedingsadviezen zie je soms door de bomen het bos niet meer. We legden vier experts met verschillende voedingsvisies acht stellingen voor. Topic van vandaag: eet je fruit best samen met iets anders i.p.v. alleen?

 

Het panel

Kris Verburgh
Arts, onderzoeker en auteur. Is bekend geworden van zijn boek De Voedselzandloper, waarin hij ijvert voor een voedingspatroon met minder koolhydraten en meer vetten. Eten tegen veroudering is een van zijn belangrijkste stokpaardjes.

Katty Uytersprot
Voedingsdeskundige, diëtiste en nutritioniste. Is wars van hypes en diëten die snelle resultaten beloven. Zet in op langzaam afvallen plus gestructureerd en gevarieerd eten. Én 150 minuten bewegen per week.

William Cortvriendt
Arts, auteur en tv-maker. Schreef samen onder andere met Pascale Naessens het boek Puur en Lichter. Vindt dat we minder koolhydraten en meer vetten moeten eten. Natuurlijke, onbewerkte voeding is daarbij het uitgangspunt.

Theo Niewold
Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de KU Leuven. Hecht veel waarde aan de onderbouwing van stellingen met bewezen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Weet dat ouderwetse aalbessen en frambozen bijvoorbeeld net zo gezond zijn als exotische gojibessen.

 

Stelling 3: Fruit eet je liever niet samen met andere voedingsmiddelen.

Over fruit in combinatie met andere voedingsmiddelen wordt al eens gezegd dat je er vaak gasvorming en een opgeblazen gevoel van krijgt, vooral in combinatie met melkproducten. Of dat de koolhydraten in fruit zorgen voor een moeilijke vertering.

Theo Niewold: “Die stelling is nooit bewezen, het is juist het omgekeerde. Door fruit te combineren met groente zorgt bijvoorbeeld vitamine C er juist voor dat bepaalde andere voedingsstoffen beter in je lichaam worden opgenomen. IJzer, van plantaardige bron, is daar een mooi voorbeeld van.”

Katty Uytersprot: “Misschien kunnen sommige mensen minder goed tegen fruit omdat ze een zwakker maag-darmstelsel hebben, maar dat heeft niets met combinaties te maken. Als je last hebt, kun je bepaalde fruitsoorten weglaten die je darmen kunnen prikkelen.”

William Cortvriendt: “Fruit is ontzettend gezond. Maar hier geldt wel: hoe zoeter, hoe meer suiker en hoe hoger je bloedsuikerspiegel. Dat kun je juist voorkomen door fruit aan het einde van een maaltijd te eten, omdat de eiwitten en vetten in je maaltijd de bloedsuikerspiegel remmen. Combineren is dus juist goed.”

Kris Verburgh: “Je kunt vetten, koolhydraten en eiwitten best combineren. Ons verteringsstelsel kan veel aan, maar als je veel eet en vooral veel verschillende voedingsmiddelen combineert, kan je lichaam dat al eens minder goed verteren. Het gaat dus niet alleen over de combinatie, maar vooral over de hoeveelheid.

 

Meer over gezondheid en voeding:

Openingsbeeld: GettyImages