Dat gezond eten een belangrijke invloed heeft op je fysieke en mentale welzijn, weet je ondertussen wel. Maar wat eet je dan best? En hoe ga je om met die cravings? Pscyhologe Laura Joosten struggelde zelf met gezond eten, ging op onderzoek uit en schreef er een boek over. “Eten heeft een enorme impact op je geluksgevoel.”

Waar komt je fascinatie voor ‘gelukkige’ voeding vandaan? 

“Toen ik in 2013 op kot ging, at ik niet gebalanceerd. Door mijn pestverleden was ik al niet zo zelfzeker, en een nieuwe omgeving met met nieuwe mensen maakte me bang. Ik kookte amper, maakte zelden of nooit groenten en dronk veel suikerrijke dranken als sinaasappelsap. Eigenlijk zat ik niet graag op kot: ik kwam amper buiten en had veel stress. Ik voelde me regelmatig angstig en moe en mijn conditie was niet meer wat het geweest was. Toen ik op een gegeven moment merkte dat ik amper nog sportieve inspanningen aan kon en last had van rugpijn, besloot ik dat ik iets moest veranderen. Dit kon zo niet langer.”

“Als je een hele week frieten eet en op zaterdag een slaatje, ga je niet opeens afvallen. maar omgekeerd werkt het ook zo: wees niet bang om één keer per week te genieten zonder schuldgevoel van die frieten”

Hoe heb je dat aangepakt? 

“Ik ben beginnen te lezen en was vooral op zoek naar wetenschappelijk onderzoek. Door ongezond te eten, heb je meer kans op stress en depressieve gevoelens. Dat gebeurt op twee vlakken. Enerzijds heeft je lichaam minder kans op inflammatie of ontstekingen als je gezond eet, en dat heeft een belangrijke invloed op ons brein. Daarnaast spelen de darmen een rol: door de juiste voeding maken die serotonine aan: een hormoon dat je onder andere gelukkiger en veerkrachtig maakt.”

“Natuurlijk is ieder microbioom of darmstelsel uniek. En er was op dat moment nog niet heel veel onderzoek. Maar ik vond wel een onderzoek dat staafde dat het mediterrane dieet je mentaal beter doet voelen. Voor het onderzoek kregen mensen met een depressie dezelfde behandelmethode. Enige verschil: één groep at volgens het mediterrane dieet, de andere groep deed dat niet. De groep die mediterraan at, voelde zich sneller beter dan de andere groep.”

“In mijn eigen geval hielp het enorm om zelf te koken. En dat moest allemaal snel en gemakkelijk gaan. Zo ben ik nu nog altijd dol op wortels in de oven: zo eenvoudig en zo voedzaam. Eigenlijk zijn alle groenten heel goed voor je. En dan zijn er heel kleine dingen. Ik at vaak pasta met rode saus en was daarna opgeblazen. Door die te vervangen door volkoren pasta en een saus met groenten, heb je al een groot verschil.”

“Je moet gezond eten en bewegen omdat je het verdient en je jezelf graag genoeg ziet, niet omdat je je lichaam haat”

Wat waren de gevolgen? 

“Je merkt dat natuurlijk aan je lichaam, maar voor mij had het niets met gewicht te maken. De enorme invloed op mijn mentaal welzijn had een veel grotere impact. Ik had minder stress, voelde me zelfzeker, had minder angsten, was actiever en kon me beter focussen. Ik ben enorm gegroeid.

“Daarnaast is het zo’n grote passie geworden dat ik mij gestort heb op voedingspsychologie en dat ik mij nog meer ben gaan verdiepen. Via mijn instagramkanaal deel ik tips en nu is er ook dit boek waarmee ik mensen hoop te inspireren.”

laura-joosten-happyfood
Fotograaf Heikki Verdurme

Heel wat mensen weten gezond is, maar vinden het moeilijk om het aan te pakken en vol te houden. Heb jij tips? 

“Veel mensen zeggen dat ze geen tijd hebben, maar eigenlijk moet je simpelweg een switch maken in je mindset. Ik zat op kot en maakte dus zeker geen speciale of dure gerechten. Na een zware dag kun je heel snel wat kippenblokjes en groenten in de pan gooien, doe er wat rijst bij en je hebt voedzaam gegeten.”

“Daarnaast raad ik mensen altijd aan om voedzame of meer gebalanceerde alternatieven te zoeken voor dingen die ze heel graag eten. Een pasta bolognaise met volkoren pasta, veel groenten en weinig gehakt is minstens even lekker. Door de gerechten die je graag hebt niet te schrappen, blijf je mentaal verzadigd.”

Want als je je mentaal niet verzadigd voelt, ga je schransen? 

“Door jezelf dingen te ontzeggen, ga je inderdaad sneller bingen of emo-eten. Dankzij de dieetcultuur hebben sommige mensen schrik van eten, terwijl dat absoluut niet nodig is. Door jezelf geen restricties op te leggen en af toe net wel te eten wat niet zo voedzaam is, ga je niet in overdrive. Klanten vragen mij soms of ze nog frieten mogen eten. Natuurlijk mag dat! Meer zelfs: als je heel de week gezond eet, raad ik aan om op vrijdag een lekker frietje te eten. Als je de hele week frieten zou eten, maar op zaterdag een slaatje, zou je niet afvallen. Omgekeerd werkt het net zo: die een keer frieten per week gaan heus het verschil niet maken. Daarnaast raad ik vooral af om te focussen op je gewicht, mensen controleren dat getal graag, maar eigenlijk zou ik zeggen: ‘smijt die weegschaal gewoon weg!’ (lacht). Je moet gezond eten omdat je jezelf graag ziet, niet omdat je je lichaam haat.”

Sport is ook erg belangrijk voor jou? 

“Ik spreek liever van beweging, maar inderdaad, dat doet echt heel veel. Wandelen, lopen, yoga… Ze zorgen dat je stresslevels naar beneden gaan. Bewegen zorgt dat je je mentaal beter voelt. Als mensen mij vragen welke sport ze best doen, heb ik maar één antwoord: kijk of je het leuk vindt. Ikzelf kan enorm genieten van wandelen op een loopband met muziek.”

In je boek geef je ook lijstjes met superfoods om je geluksgevoel te verhogen. Wat is je favoriet?

“Het is moeilijk om er eentje te kiezen, maar als het moet ga ik voor cashewnoten: je kunt er sausjes van maken, ze in granola gebruiken, ze zitten boordevol nutriënten… Maar natuurlijk moet je die combineren met alle andere gezonde tips.”

Heb je nog andere tips rond geluk? 

“Stel jezelf vooral de vraag wat jij belangrijk vindt en wat je nodig hebt om gelukkig te zijn. Laat je vooral niet opleggen door de maatschappij wat jou gelukkig hoort te maken, onderzoek liever wat je eigen doelen, normen en waarden zijn.”

Meer lezen en alle recepten ontdekken? #Happyfood van Laura Joosten (uitgegeven door Lannoo) is nu verkrijgbaar voor € 22,99

Meer tips om je gelukkig te voelen: