Blijvend gewicht verliezen is niet gemakkelijk, dat ondervond ook Sabrine Zarti. Na tal van pogingen en heel wat frustraties, besloot ze zich in het onderwerp te verdiepen. Ze gaf haar job op en richtte het platform PersonalFit op, een online platform met voedingsadvies, persoonlijk advies rond sport & beweging en recepten. Aan Feeling verklapt ze deze week tips en recepten om gewicht te verliezen. Vandaag: hoeveel moet ik nu sporten om af te vallen?

Is sport essentieel als je wilt afvallen? 

“Het is vooral belangrijk dat je voldoende beweegt. Het is bewezen dat je dagelijks minstens 30 minuten moet bewegen aan een licht of matig intensief niveau. Denk dan aan wandelen of fietsen. Daarnaast moet je wekelijks 75 minuten sporten aan een intensiever niveau. Dat is belangrijk om gezond en fit te zijn en dus ook als je gewicht wilt verliezen.”

Welke sport kiezen we dan best? 

“Er is geen gouden sportformule. Wel belangrijk: kies iets dat je graag doet. Het is zonde om in januari te beginnen sporten, om dan enkele weken of maanden later op te geven omdat je er niet van geniet. Dagelijks bewegen is belangrijk, en tegelijk ook eenvoudig: wandel tijdens je middagpauze, neem de trap of parkeer je auto wat verder.”

Er zijn online heel wat work-outs te vinden. Jij gaat een stap verder en biedt op PersonalFit advies aan van een personal trainer. Waar zit het grote verschil?

“Ik vind die begeleidingdoor een gecertificeerde personal trainer essentieel. Je krijgt een sportschema op maat, er wordt echt geluisterd naar je wensen en noden. Wat wil je bereiken met je sportschema? Wil je graag afvallen? Hoeveel tijd wil je spenderen? Wat doe je graag? Allemaal vragen die belangrijk zijn om een goed en vooral haalbaar schema op te stellen. Daarnaast houden de trainers rekening met voorgaande kwetsuren, want het moet natuurlijk ook allemaal veilig en gezond blijven. Tenslotte werken ze motiverend, want die extra push is soms wat je doet volhouden.”

Wat zijn jouw favoriete trainingen?

“Momenteel ben ik zwanger en ziet mijn sportschema er iets anders uit. Als ik niet zwanger ben, kies ik vooral voor efficiënte trainingen. Ik heb het – net als veel andere jonge moeders – erg druk. Ik wil geen uren in de sportschool spenderen. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk om gezond te zijn en wil ik graag goed uitzien (lacht). Een van mijn favorieten is een Hiit-training, waarbij je heel intensieve momenten afwisselt met rustigere momenten. Daarnaast houd ik van korte trainingen voor als ik echt weinig tijd heb: de 10 minuten AB challenge is bijvoorbeeld kort, maar zeker pittig.”

4 x work-outs om zelf te proberen

1. HIIT-training van Sabrine

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

2. 10 minuten AB challenge van Sabrine

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

3. Glutenworkout

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

4. Full body voor gevorderden

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Graag zelf een trainingsschema op maat? Meer informatie vind je op PersonalFit. 

Meer tips van Sabrine van PersonalFit: