Afvallen is niet voor iedereen gemakkelijk. Na tal van diëten geprobeerd te hebben, trappen we weleens in de valkuil van de crashdiëten. Je weet ondertussen wel dat overleven op groentesapjes of enkel nog soep slurpen geen goed idee is voor je lijn omdat je erna toch weer bijkomt. Maar het is zelfs ronduit gevaarlijk. Even lezen dus, voor je aan een nieuwe dieethype begint.

De Australische dokter Brad Mckay vertelde in The Today Show over de gevaren van zo’n crashdieet.

1. Je energie kwijt

Door gezond en gevarieerd te eten (een gezond dieet volgen dus), krijg je meestal extra energie. Wil je jezelf uithongeren, dan word je net suf en lusteloos. “Door veel ineens af te vallen, verlies je meestal weinig vet, maar vooral vocht. Gevolg: je raakt gedehydrateerd. Dat veroorzaakt niet alleen een energieloos gevoel en een slechte adem, het is ook gevaarlijk voor je hart.

Hartzeer

Je hart zorgt er namelijk voor dat bloed door je lichaam wordt gepompt, wanneer je zwaarder bent, moet je hart harder werken om het bloed rond te pompen. Dat kost natuurlijk veel energie. Val je af, dan voelt het hart zich opgelucht en kan het rustiger aan doen. Kom je terug bij – wat bijna altijd gebeurt na een crashdieet – moet je hart opnieuw overschakelijken naar een sneller tempo. Gevolg: je legt te veel druk op je hart. Dat kan in het slechtste geval resulteren in serieuze hartproblemen.

Gevaarlijke symptomen

Wij raden natuurlijk aan om nooit te beginnen met dergelijk dieet. Maar wil je toch proberen, lees dan zeker even deze symptomen. Herken je deze, dan is het tijd om ONMIDDELLIJK te stoppen:

  • Pijn in je borst (tijdens het sporten)
  • Het gevoel dat er iets strak wordt getrokken rond je borst
  • Kortademigheid: het lichaam geeft zo aan dat het meer zuurstof nodig heeft, onder andere verstopte aderen kunnen het veroorzaken.
  • Overmatig zweten
  • Duizeligheid/zware hoofdpijn
  • Overgeven

Géén zwaar dieet

Er zit niet anders op dan te accepteren dat afvallen nu eenmaal niet van vandaag op morgen gebeurt. Val dus liever over een lange periode beetje bij beetje af. Wil je veel kilo’s kwijt of beginnen sporten, vraag dan best eerst advies aan je dokter.

Meer tips voor een gezond gewicht: