We slikken met z’n allen voedingssupplementen om langer mooi en gezond te blijven. Maar hoe dokterproof zijn die pillen? We gingen aan tafel met drie specialisten en gooiden wat stellingen op hun bord. Vandaag starten we met de stelling ‘probiotica houden je darmen gezond’. Maar eerst stellen we je onze experten voor.

De experten:

VoedingssupplementenKathleen Van Aken is huisarts in Edegem en specialiseerde zich de laatste tien jaar in voedings- en functionele/integratieve geneeskunde, orthomoleculaire geneeskunde en klinische psycho-neuro-immunologie. Ze hanteert een holistische, natuurgeneeskundige manier om naar gezondheid te kijken. Ze runt ook een praktijk voor leefstijl-geneeskunde (Sanatura).

 

VoedingssupplementenElisabeth Houben is anti-agingarts en medisch directeur van het gezondheidsbedrijf Health Science & Nutrition in Antwerpen. Ze onderzoekt het effect van actieve stoffen in planten en is gespecialiseerd in epigenetica. Ze is gefascineerd door de invloed van voedingssupplementen op ons DNA en de veroudering van ons lichaam.

 

VoedingssupplementenEric De Maerteleire is doctor in de bio-ingenieurswetenschappen. Hij was dertig jaar directeur van het Stadslaboratorium in Gent, waar hij onderzoek deed naar voedingsmiddelen. Vorig jaar verscheen zijn bestseller Gezond Eten, Gezond Ouder Worden (Manteau), over de relatie tussen voeding en veroudering. Dit voorjaar verschijnt een nieuw boek van zijn hand over voedingshypes.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen van goede kwaliteit bevatten vitamines, mineralen en/of spoorelementen, maar het kunnen ook plantenextracten zijn of andere stoffen met een fysiologisch effect. Het verschil tussen vitamines, mineralen en spoorelementen is scheikundig:

Vitamines komen uit de ‘levende’ natuur (planten, dieren) en kunnen in sommige gevallen ook zelf aangemaakt worden. Het zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor mensen. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van ons lichaam.

Mineralen en spoorelementen komen uit de ‘dode’ natuur (delfstoffen uit de aarde of water). We kunnen ze niet zelf aanmaken. Ze worden eerst opgenomen door planten en dieren, waardoor ze via de voeding in ons lichaam terechtkomen. Ze spelen een cruciale rol als bouwstof voor de groei van ons skelet en de lichaamsweefsels. Spoorelementen heb je slechts in zeer kleine hoeveelheden nodig.

Stelling 1: Probiotica houden onze darmen gezond

De Maerteleire: “Probiotica zijn levende kiemen die je bijvoorbeeld vindt in yoghurt en kefir. Maar de meeste mensen eten hun yoghurt op het verkeerde moment. Doe dat niet op een nuchtere maag, maar bij de maaltijd of vlak erna. Anders is het pH-gehalte in je maag te laag. In een te zure maag worden die goede bacteriën meteen de nek omgewrongen en geraken ze niet eens in de darmen.”

Houben: “De Indische keuken is wat dat betreft prima. Ze serveren yoghurtsausjes bij hun eten. En dan zit er ook nog eens knoflook in.”

Van Aken: “Probiotica worden gezien als het wondermiddel voor elk darmprobleem. Maar je moet ermee oppassen. Het zijn levende bacteriën en zo’n dure kuur doet niet altijd wat er beloofd wordt op de verpakking. Het is een illusie dat je je darmflora in orde krijgt met een beetje probiotica. De darmflora kun je niet zomaar veranderen. Goede bacteriën overleven enkel als je de juiste voeding en veel vezels binnen krijgt. Als je je voeding niet aanpast, is het weggegooid geld.”

De Maerteleire: “Vezels zijn de prebiotica. Ze vormen de voedingsbodem voor probiotica. Als je beide combineert binnen één maaltijd, spreekt men van symbiotica.”

Houben: “En eet af en toe iets gefermenteerd, zoals zuurkool.”

Conclusie?

Geef je geld niet aan dure probiotica, maar eet veel vezels, af en toe een bord zuurkool of augurken en op het juiste moment van de dag levende yoghurt of kefir.

 

Meer over gezondheid en voeding:

Tekst: Evelien Rutten, openingsbeeld: GettyImages.