In de wirwar van voedingsadviezen zie je soms door de bomen het bos niet meer. We legden vier experts met verschillende voedingsvisies acht stellingen voor. Topic van vandaag: ziektes kun je voorkomen of zelfs omkeren door zo natuurlijk mogelijk te eten.

Het panel

Kris Verburgh
Arts, onderzoeker en auteur. Is bekend geworden van zijn boek De Voedselzandloper, waarin hij ijvert voor een voedingspatroon met minder koolhydraten en meer vetten. Eten tegen veroudering is een van zijn belangrijkste stokpaardjes.

Katty Uytersprot
Voedingsdeskundige, diëtiste en nutritioniste. Is wars van hypes en diëten die snelle resultaten beloven. Zet in op langzaam afvallen plus gestructureerd en gevarieerd eten. Én 150 minuten bewegen per week.

William Cortvriendt
Arts, auteur en tv-maker. Schreef samen onder andere met Pascale Naessens het boek Puur en Lichter. Vindt dat we minder koolhydraten en meer vetten moeten eten. Natuurlijke, onbewerkte voeding is daarbij het uitgangspunt.

Theo Niewold
Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de KU Leuven. Hecht veel waarde aan de onderbouwing van stellingen met bewezen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Weet dat ouderwetse aalbessen en frambozen bijvoorbeeld net zo gezond zijn als exotische gojibessen.

Lees ook wat de experten zeggen over deze stelling: Eet je fruit beter alleen of in combinatie met andere voedingsmiddelen?

 

Stelling 6: Ziektes kun je voorkomen of zelfs omkeren door zo natuurlijk mogelijk te eten.

Eet je gezond, dan zou je je kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker en osteoporose kunnen verlagen. En áls je ziek wordt, zou je dankzij goede voeding weer beter kunnen worden.

Katty Uytersprot: “Op een ziekte zoals diabetes type 2 heeft gezonde voeding een grote invloed. Ben je erfelijk belast en eet je ongezond, dan kun je het bijvoorbeeld op je veertigste krijgen. Eet je daarentegen gezond en beweeg je regelmatig, dan zou je pas tegen je tachtigste problemen kunnen krijgen. Heb je eenmaal diabetes type 2 ontwikkeld, dan kun je met gezonde voeding absoluut opnieuw mooie bloedwaardes krijgen, vaak zonder medicatie.”

William Cortvriendt:Die stelling is helemaal waar! Dat wil zeggen: als je kiest voor industrieel onbewerkte voeding die vers en volvet is. Margarine bijvoorbeeld is bewerkt en bevat relatief te veel omega 6-vetzuren, terwijl boter van grasgevoederde koeien juist natuurlijk en rijk aan gezonde omega 3 is.”

Kris Verburgh: “Voeding is de belangrijkste ‘technologie’ om langer te leven. Vooral dan voeding die je grootmoeder nog zou herkennen, zoals vis, noten en groenten. Het lichaam kan gezonde dingen doen met gezonde voeding. Je loopt bijvoorbeeld minder kans om alzheimer, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 te krijgen. Maar we zien ook dat mensen die gezond gaan eten vanaf het moment dat ze op een lijst voor een hartoperatie staan, ze die in 80% van de gevallen niet meer nodig hebben.”

Theo Niewold: “Wat is natuurlijk? Olijven lijken natuurlijk, maar zijn vaak erg bewerkt. Rauw eten lijkt natuurlijk, maar peulvruchten moet je bijvoorbeeld verhitten omdat ze anders giftige stofjes bevatten. Ik denk dat je gevarieerd en vooral niet te veel moet eten. En ongezonde voeding die vooral uit zetmeel, zout en suiker bestaat, die heel goedkoop is en die voor overgewicht zorgt, moet laten staan.”

 

Meer over gezondheid en voeding:

Openingsbeeld: GettyImages