In de wirwar van voedingsadviezen zie je soms door de bomen het bos niet meer. We legden vier experts met verschillende voedingsvisies acht stellingen voor. Topic van vandaag: als je niet gluten- of lactose-intolerant bent, hoef je dan niet gluten- of lactosevrij te eten? 

Het panel

Kris Verburgh
Arts, onderzoeker en auteur. Is bekend geworden van zijn boek De Voedselzandloper, waarin hij ijvert voor een voedingspatroon met minder koolhydraten en meer vetten. Eten tegen veroudering is een van zijn belangrijkste stokpaardjes.

Katty Uytersprot
Voedingsdeskundige, diëtiste en nutritioniste. Is wars van hypes en diëten die snelle resultaten beloven. Zet in op langzaam afvallen plus gestructureerd en gevarieerd eten. Én 150 minuten bewegen per week.

William Cortvriendt
Arts, auteur en tv-maker. Schreef samen onder andere met Pascale Naessens het boek Puur en Lichter. Vindt dat we minder koolhydraten en meer vetten moeten eten. Natuurlijke, onbewerkte voeding is daarbij het uitgangspunt.

Theo Niewold
Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de KU Leuven. Hecht veel waarde aan de onderbouwing van stellingen met bewezen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Weet dat ouderwetse aalbessen en frambozen bijvoorbeeld net zo gezond zijn als exotische gojibessen.

Lees ook wat de experten zeggen over deze stelling: Eet je fruit beter alleen of in combinatie met andere voedingsmiddelen?

Stelling 4: Als je niet gluten- of lactose-intolerant bent, hoef je ook niet gluten- of lactosevrij te eten.

De laatste jaren gingen er steeds meer stemmen op dat ook als je niet intolerant bent voor lactose of gluten, je misschien toch beter gluten- en lactosevrij zou eten omdat het beter zou zijn voor je verteringsstelsel.

Kris Verburgh: “Eén procent van de bevolking is glutenintolerant, maar naar schatting heeft tien procent een soort overgevoeligheid voor tarwe. In graanproducten zitten naast gluten ook nog andere eiwitten die de darmwand en het immuunsysteem kunnen irriteren. Maar ik geloof niet in de glutenhype waarbij je best glutenvrij eet, ook als je nergens last van hebt. Van melk ben ik geen voorstander, omdat melk dient om kalfjes sneller te laten groeien, het dus groeibevorderende stoffen bevat en mensen sneller laat verouderen.”

Theo Niewold: “Waarom zou je melk of producten met gluten laten staan als je er geen allergische klachten van krijgt? Als iemand in je omgeving allergisch reageert op aardbeien, ga je toch ook niet zeggen dat je ze niet meer eet? Eet je geen brood, dan mis je ook veel eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen.”

Katty Uytersprot: “Een gezond werkend lichaam kan prima overweg met gluten en lactose. Maar bijvoorbeeld mensen met spastische darmen, kunnen met het FODMAP-dieet (dat geen lactose en minder gluten bevat) proberen de klachten te verminderen. Doe dit wel onder begeleiding van een diëtist.”

Lees ook: dit het beste dieet als je prikkelbare darmen hebt

William Cortvriendt: “Als je er geen last van hebt, kun je prima producten eten die gluten of lactose bevatten. Kies wel altijd voor volle melk. Als je magere of halfvolle melk drinkt, wordt de lactose of melksuiker veel sneller in je bloed opgenomen dan dat je volle melk gebruikt. Dan drink je bij wijze van spreken witte cola. Beperk melk wel tot één glas per dag.”

 

Meer over gezondheid en voeding: