In de wirwar van voedingsadviezen zie je soms door de bomen het bos niet meer. We legden vier experts met verschillende voedingsvisies acht stellingen voor. Topic van vandaag: zijn koolhydraatarme diëten gezond?

 

Het panel

Kris Verburgh
Arts, onderzoeker en auteur. Is bekend geworden van zijn boek De Voedselzandloper, waarin hij ijvert voor een voedingspatroon met minder koolhydraten en meer vetten. Eten tegen veroudering is een van zijn belangrijkste stokpaardjes.

Katty Uytersprot
Voedingsdeskundige, diëtiste en nutritioniste. Is wars van hypes en diëten die snelle resultaten beloven. Zet in op langzaam afvallen plus gestructureerd en gevarieerd eten. Én 150 minuten bewegen per week.

William Cortvriendt
Arts, auteur en tv-maker. Schreef samen onder andere met Pascale Naessens het boek Puur en Lichter. Vindt dat we minder koolhydraten en meer vetten moeten eten. Natuurlijke, onbewerkte voeding is daarbij het uitgangspunt.

Theo Niewold
Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de KU Leuven. Hecht veel waarde aan de onderbouwing van stellingen met bewezen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Weet dat ouderwetse aalbessen en frambozen bijvoorbeeld net zo gezond zijn als exotische gojibessen.

 

Stelling 8: Koolhydraatarme diëten zoals het paleo- en het ketogeen dieet zijn de gezondste diëten omdat je geen bewerkt voedsel eet.

 

Bij beide diëten skip je alle brood, aardappels, rijst en pasta en loop je met een grote boog om bewerkt voedsel heen. Hoewel ze niet helemaal hetzelfde zijn (bij het paleodieet mag je bijvoorbeeld wél alle soorten fruit en koolhydraatrijke groenten eten), zetten ze wel allebei in op puur en onbewerkt.

Kris Verburgh: “Ik ben er geen voorstander van. Deze diëten bevatten vaak meer proteïnen. Krijg je daar te veel van binnen, dan verouder je sneller, zeker als het om dierlijke eiwitten gaat. Er ontstaat dan proteïne-opstapeling in en rond de cellen, waardoor ze minder goed functioneren. Nog een punt is dat je bij sommige ketogene diëten erg veel vetten binnenkrijgt die je lichaam niet altijd goed kan afbreken en die ontsteking in het lichaam verhogen.”

Katty Uytersprot: “Het paleodieet bevat veel rood vlees, en uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels gebleken dat dit je kans op darmkanker verhoogt. Voor het ketogeen dieet geldt dan weer dat je maar weinig koolhydraten binnenkrijgt, waardoor je een tekort aan vezels kunt krijgen. En omdat je bij beide diëten geen graanproducten mag eten, zoals volkorenbrood of havermout, kun je bovendien tekorten aan vitaminen en mineralen krijgen. Bovendien mag je amper melkproducten gebruiken, waardoor je calciumtekorten kunt krijgen. En calcium uit groenten zijn nog altijd minder goed opneembaar in je lichaam.”

William Cortvriendt: “Onze voeding bevat te veel koolhydraten, dus minder is goed, maar het paleodieet vind ik niet ideaal omwille van de grote hoeveelheid eiwitten. Het ketogeen dieet werkt geweldig bij ziektes zoals obesitas en diabetes type 2, maar is geen alledaags dieet voor iedereen. Je mag maar 20 à 30 gram koolhydraten en weinig fruit. Ik zou vooral inzetten op het vermijden van bewerkt voedsel en het inzetten van verse en natuurlijke voeding in combinatie met gezonde, natuurlijke vetten zoals in olijfolie, echte boter en vette vissoorten.”

Theo Niewold: “Ik ben geen fan van beide diëten. Als je de nadruk legt op het vermijden van koolhydraten, mis je ook vezels en vitaminen in bijvoorbeeld brood. Bij het ketogeen dieet mag je niet alle groenten eten en bij beide diëten eet je te weinig fruit. Bovendien is de theoretische basis van de eetwijzen nooit wetenschappelijk bewezen en is de paleo manier van eten niet duurzaam, omdat je veel vlees eet.”

 

Meer over gezondheid en voeding: