We slikken met z’n allen voedingssupplementen om langer mooi en gezond te blijven. Maar hoe dokterproof zijn die pillen? We gingen aan tafel met drie specialisten en gooiden wat stellingen op hun bord. Vandaag leggen we aan onze experten de volgende stelling voor: ‘Is spirulina een dure hype of zijn er toch voordelen?’

 

Lees ook: probiotica zijn een must voor gezonde darmen.

 

Maak kennis met de experten:

VoedingssupplementenKathleen Van Aken is huisarts in Edegem en specialiseerde zich de laatste tien jaar in voedings- en functionele/integratieve geneeskunde, orthomoleculaire geneeskunde en klinische psycho-neuro-immunologie. Ze hanteert een holistische, natuurgeneeskundige manier om naar gezondheid te kijken. Ze runt ook een praktijk voor leefstijl-geneeskunde (Sanatura).

 

VoedingssupplementenElisabeth Houben is anti-agingarts en medisch directeur van het gezondheidsbedrijf Health Science & Nutrition in Antwerpen. Ze onderzoekt het effect van actieve stoffen in planten en is gespecialiseerd in epigenetica. Ze is gefascineerd door de invloed van voedingssupplementen op ons DNA en de veroudering van ons lichaam.

 

VoedingssupplementenEric De Maerteleire is doctor in de bio-ingenieurswetenschappen. Hij was dertig jaar directeur van het Stadslaboratorium in Gent, waar hij onderzoek deed naar voedingsmiddelen. Vorig jaar verscheen zijn bestseller Gezond Eten, Gezond Ouder Worden (Manteau), over de relatie tussen voeding en veroudering. Dit voorjaar verschijnt een nieuw boek van zijn hand over voedingshypes.

 

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen van goede kwaliteit bevatten vitamines, mineralen en/of spoorelementen, maar het kunnen ook plantenextracten zijn of andere stoffen met een fysiologisch effect. Het verschil tussen vitamines, mineralen en spoorelementen is scheikundig:

Vitamines komen uit de ‘levende’ natuur (planten, dieren) en kunnen in sommige gevallen ook zelf aangemaakt worden. Het zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor mensen. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van ons lichaam.

Mineralen en spoorelementen komen uit de ‘dode’ natuur (delfstoffen uit de aarde of water). We kunnen ze niet zelf aanmaken. Ze worden eerst opgenomen door planten en dieren, waardoor ze via de voeding in ons lichaam terechtkomen. Ze spelen een cruciale rol als bouwstof voor de groei van ons skelet en de lichaamsweefsels. Spoorelementen heb je slechts in zeer kleine hoeveelheden nodig.

 

Stelling 7: Spirulina is een dure hype

De Maerteleire: “Spirulina is een groene alg die vol chlorofyl zit. Daar is niets verkeerds aan, maar het is een kostelijke affaire. Op die doosjes staat dat je tien tot twintig pillen per dag moet nemen.”

Van Aken: “Er zit ook selenium in, dus je moet oppassen voor overdosering.”

De Maerteleire: “Eet liever wat meer spinazie en sla. De spoorelementen vind je trouwens ook in schaal- en schelpdieren.”

Houben: “Mensen vrezen dat groene groenten saai zijn. Maar gezonde voeding is net heel lekker.”

De Maerteleire: “Het paradoxale is dat er nog nooit zo veel kookboeken zijn verkocht en dat er nog nooit zo weinig is gekookt.”

Van Aken: “Er is wel meer aandacht voor bewust koken. En mensen als Pascale Naessens hebben daar zeker hun aandeel in. Ze heeft veel mensen op een laagdrempelige manier aangezet om weer gezond te koken en te eten.”

Conclusie?

Geef je geld liever aan een berg veldsla, spinazie en een dozijn oesters.

 

Lees ook wat de experten zeggen over deze stellingen:

 

Meer over gezondheid en voeding:

Tekst: Evelien Rutten, openingsbeeld: GettyImages.