Wandelen is gezond voor je. Geregeld een lange tocht is heerlijk en gezond. Maar iedere dag een halfuurtje wandelen heeft ook grote gezondheidsvoordelen.

Regelmatig bewegen is belangrijk. Er wordt aangeraden om minstens een half uur per dag aan beweging te doen. Geen fan van zware sporten? Zelfs wandelen geeft een echte boost aan je lichaam.

1. Weg met stress

Veel werk, ruzie met je partner of een belangrijke meeting op het programma… Iedereen heeft wel eens last van stress of gepieker. Door een half uurtje een frisse neus te halen tijdens het wandelen kom je tot rust en vermindert je stress. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een half uur beweging beter werkt tegen depressieve gevoelens dan antidepressiva. Maak dus zeker tijd voor een wandelingetje. Wist je trouwens dat veel mensen stress hebben zonder dat ze het doorhebben? Hier lees je 6 signalen die wijzen op stress.

2. Je verbrandt calorieën

Hoera! Door een half uurtje te wandelen per dag kun je niet alleen lekker ontspannen, je verbrandt er ook nog eens calorieën mee. Bovendien bouw je spieren op en worden vetten afgebroken. Het is dus een eenvoudige manier om op je lijn te letten. Hoeveel calorieën je verbrandt, ontdek je hier.

3. Je slaapt beter

Je krijgt veel zuurstof binnen, je ontspant en je zit niet naar een scherm te staren. Door een half uur te wandelen, gaat je slaapkwaliteit er aanzienlijk op vooruit. En dat is dan weer goed voor een hele hoop andere dingen. Ontdek hier wat te weinig slaap doet met je lichaam. 

4. Je spijsvertering verbetert

Vaak last van een opgeblazen gevoel na de maaltijd? Door na de maaltijd een half uurtje te gaan wandelen, gebeurt je spijsvertering vlotter. Wandel je iedere dag? Dan zul je na een tijdje zeker merken dat je spijsvertering veel beter is. En een betere spijsvertering betekent een plattere buik. Meer tips voor een platte buik zonder te diëten, lees je hier.

5. Je hart is gezonder

Dagelijks 30 minuten een wandeling maken zorgt voor een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte. Doe je dit dagelijks, dan verminder je de kans op een hartaanval met maar liefst 40%. Wist je trouwens dat de helft van hartaanvallen ongemerkt voorbij gaan? Hier lees je hoe je zo’n ‘stille hartaanval’ herkent.

6. Schoon poepke

Uiteraard wandel je omdat het zo gezond is, maar je wordt er ook nog eens mooier van. Je achterwerk ziet er beter uit en ook je dijen en kuitspieren zorgen dat benen een betere vorm krijgen. Gouden tip: doe tijdens het wandelen regelmatig een paar squads of probeer deze oefeningen eens voor een droomderrière.

7. Je hebt meer zin in seks

Libido op een laag pitje? Door dagelijks te bewegen heb je meer zin in seks. Maak dus eerst samen een romantische wandeling alvorens samen het bed in te duiken. Meer tips om de spanning (terug) te doen oplaaien ontdek je hier.

Bovendien is wandelen super voor je conditie en is het goed voor je brein en creativiteit.

Meer over gezondheid: