Home Gezond Straffe getuigenis: Elien verlaagde haar cholesterolwaarden dankzij Pascale Naessens

Straffe getuigenis: Elien verlaagde haar cholesterolwaarden dankzij Pascale Naessens

Straffe getuigenis: Elien verlaagde haar cholesterolwaarden dankzij Pascale Naessens

Dat de recepten van Pascale Naessens helend werken, bewijst haar nieuwste boek. “Openhartig over eten” bevat 25 interviews door Pascale zelf, met mensen die beter werden, soms zelfs een ziekte overwonnen, door haar pure keuken. Lees hier alvast één van deze interviews!

Hoe de zoektocht naar gezondheid begon

In 2013 bleek mijn cholesterol veel te hoog. Als ik zo zou voortdoen, zei de dokter, zou ik op mijn veertigste hartpatiënt zijn. Ik was geschokt. Tot die dag was ik nooit met mijn gezondheid bezig geweest. Soms dacht ik weleens: vijf kilo afvallen zou leuk zijn, want ik woog toen 79 kg, 17 kilo meer dan nu. En dan ging ik weer eens op dieet. Mijn dokter stuurde me naar de cardioloog om mijn conditie te checken. Die was belabberd. Ik wist dat er echt dringend iets moest veranderen.

Hoe pakte je dat aan?

Ik zocht wanhopig naar een gezonde levensstijl met lightproducten, wonderdrankjes tegen cholesterol en het maniakale vermijden van vet. ’s Ochtends ging ik voor een drinkyoghurt en twee boterhammen energiebrood met Effi-confituur, want dat was mager.

Dat confituur geen vet bevat maar alleen maar suiker, daar had ik nooit bij stilgestaan.

’s Middags at ik twee boterhammen met kippenwit of dieetsalami, plus twee stukken fruit. ’s Avonds koos ik voor couscous met groenten en gestoomde kip. Ik kocht een crosstrainer en probeerde elke dag 40 minuten te fietsen. En ik bleef zoeken in die jungle van tegenstrijdige voedingsadviezen naar wat nu eigenlijk echt bij me paste.

Dacht je op dat moment dat je goed bezig was?

Zeker, want mijn gewicht zakte. Ik ging vol vertrouwen terug naar de dokter, want ik was 12 kg afgevallen en sportte veel, maar mijn cholesterol bleek nog steeds te hoog. En mijn goede cholesterol, de HDL, was gedaald van 64 naar 48. De dokter zei: ‘Misschien moet je nog meer sporten’. En ik zwoegde al elke dag 40 minuten op de crosstrainer!

Ontdek ook deze 6 gezonde weetjes van Pascale Naessens

De ommekeer

Op een bepaald moment zei iemand tegen me: ‘Ik ga meer koken zoals Pascale Naessens, want dat is gezond’. En ik dacht: ik begin er ook aan, want dat ziet er lekker uit. Toen ik je uitleg las, viel er een grote last van me af: eindelijk iemand die me begrijpt. Eindelijk iemand die in de eerste plaats kiest voor lekker eten, voor genieten en dat combineert met gezondheid.

Wat sprak je eigenlijk zo aan in Mijn Pure Keuken?

Ik las over koolhydraten, suikers, vetten… op een manier die ik begreep en waar ik iets mee kon. Het hield steek. Ik besloot om er voor de volle 100% voor te gaan. In augustus vorig jaar lette ik voor het eerst op mijn eten, niet omwille van de kilo’s, maar voor mijn gezondheid. Op dat moment dacht ik nog dat die hoge cholesterol gewoon iets erfelijks was. Misschien zou ik nooit lagere waarden bereiken, maar ik besloot toch om volledig te vertrouwen op jouw manier van eten. In mei ging ik terug naar de dokter, negen maanden na mijn vorige bezoek. Mijn cholesterolwaarden waren perfect. Mijn dokter vroeg of ik echt niet meer dan veertig minuten op de crosstrainer zat. Maar dat deed ik ondertussen al helemaal niet meer!

Kon je arts het makkelijk geloven dat een ander eetpatroon je cholesterol had laten dalen?

De cardioloog zei wel dat een ‘lifestyle adjustment’ nodig was, maar hij legde niet uit hoe of wat. Wel heeft hij me bètablokkers voorgeschreven, omdat mijn hart te snel klopte.

Als ik de dokters had laten doen, was ik waarschijnlijk al drie jaar die medicatie aan het nemen.

Ik zou ook aan de pillen zitten voor mijn cholesterol en daar kwamen ook nog maagzuurremmers bij. Ik had last van mijn maag en ze vonden niet waar het vandaan kwam. Dan maar voor de rest van je leven aan de maagzuurremmers. Ik dacht: niet met mij! Ik ben drie keer naar een osteopaat geweest en was van mijn maagklachten verlost. Dat moet je jammer genoeg zelf ontdekken. Er worden zo snel pillen voorgeschreven. Te weinig mensen vragen zich af of er geen andere oplossing is.

Fan van Pascale? Ontdek dan ook wat er op haar boodschappenlijst staat! 

Fysiek en mentaal gezond

Hoe strikt volg je je nieuwe manier van eten?

Ik volg het niet strikt, want dan zou het een dieet zijn. Ik volg het voor 70 à 80%.
’s Ochtends eet ik fruit. Soms sta ik het te snijden en denk ik: zo veel werk. Maar dan neem ik die eerste hap en weet ik weer waarom ik het doe. Ik eet nog wel gezonde koolhydraten zoals quinoa, kikkererwten en volkoren-speltpasta. Wit brood, pasta, chips of koeken heb ik van mijn menu geschrapt. Ik eet nog wel taart: één stuk en niet meer. Ik mág alles eten, maar ik wíl gewoon niet alles meer eten. Een vriendin van me is vermagerd via een klassiek dieet. Ze is nu gestopt, want ze is op gewicht. Ze vertelt dan dat ze blij is dat het gedaan is, want dan kan ze weer. ‘Weer wat?’, denk ik dan.

Ik wil nooit meer terug naar vroeger. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo lekker gegeten als nu.

Sinds ik natuurlijke voeding eet, heb ik echt een verzadigd gevoel. Vroeger bleef ik eten. Nu krijgt mijn lichaam de voedingsstoffen binnen die het nodig heeft en zegt het: ‘Ik heb genoeg’.

Welk advies zou je geven aan iemand die gezonder wil eten?

Begin al eens met pure, onbewerkte dingen te eten. Ban lightproducten en margarines. Koop zo weinig mogelijk voedsel uit pakjes en eet zo veel mogelijk verse groenten. Ik denk dat je daar al heel ver mee komt. Als mensen zeggen dat koken op deze manier tijdrovend is, begrijp ik dat niet. Ik heb nog nooit zo weinig werk gehad.

Heeft deze manier van eten je als mens veranderd?

Ik heb meer zelfvertrouwen, voel me veel helderder sinds ik me niet meer vol bewerkte rommel steek. Ik sta veel bewuster, vrijer en vooral gezonder in het leven. Kortom: ik ben gelukkiger.

Wil je ook gezond eten à la Pascale? Zo begin je eraan! 

Lees nog meer over gezond voeding in het nieuwe boek van Pascale Naessens ‘Openhartig over eten’.

Lees ook: