Wil jij graag enkele kilo’s kwijt, maar geef je vaak op? Je bent zeker niet alleen. Anneleen De Lille schreef er zelfs een boek over. In ‘Denk gezond, (di)eet gezond’ omschrijft ze de beste methodes om je dieet nu wél vol te houden. Op Feeling.be verklapt ze drie dagen lang al enkele van haar beste tips. Vandaag vertelt ze hoe je op tijd stopt met eten, ook al blijf je nog gezellig tafelen.

Wanneer stop je met eten? Heb je nog energie genoeg om moeiteloos van tafel te gaan en een wandelingetje te maken? Je hoeft dat daarom niet meteen écht te doen. Maar als het antwoord op die vraag ‘ja’ is, dan ben je op tijd gestopt met eten. Als je nog een kwartiertje nodig hebt om bij te komen, dan heb je last van een energiedip. Je hebt teveel gegeten, en je energie wordt opgeslorpt door je spijsvertering.

Hoe voorkom je dat?

Eet van een niet al te groot bord

Denk na over de grootte van het bord dat je op tafel zet. Een groter bord lijkt minder snel vol. Dat zie je goed op de onderstaande afbeelding. Op de drie verschillende borden ligt exact dezelfde hoeveelheid, maar toch lijkt er op het grote bord minder te liggen. Daardoor misleiden we ons brein en denken we dat er geen volledige maaltijd op ons bord ligt. Dat heet de ‘portie-illusie’.

 

Als je minder wil leren eten, kun je die portie-illusie ook omgekeerd toepassen. Leg dezelfde hoeveelheid eten op een kleiner bord. Daardoor denk je sneller dat je een volledige maaltijd gegeten hebt en denk je er bovendien langer over na of er wel nog een dessertje bij kan.

Eet niet met je dominante hand

Het duurt ongeveer twintig minuten vooraleer je hersenen het signaal ontvangen dat je maag vol zit. Als je snel eet, ontvangt je brein dat signaal te laat: je hebt je op dat moment al overeten. Je kunt leren om trager te eten door bijvoorbeeld met kleiner bestek, stokjes of met je niet-dominante hand te eten. Hilariteit verzekerd en ondertussen geef je je maag de tijd om duidelijk te maken dat hij vol zit.

Laat potten en pannen niet op tafel staan

Schep een gezonde portie op je bord en laat de potten en pannen op het aanrecht staan. Dan word je niet verleid door een onbezonnen extra portie. Plaats restjes meteen in de koelkast of diepvries. Zo begraaf je meteen de strijdbijl tussen jou en de gedachte aan dat extra schepje ‘voor de goesting’.

Ontwikkel een gewoonte aan het einde van de maaltijd

Als je aan het einde van de maaltijd telkens hetzelfde doet, maak je je hersenen op dat moment duidelijk dat de maaltijd voorbij is. Je kunt dan bijvoorbeeld je bord afruimen, een kop thee nemen, even je aandacht richten op het voldane gevoel, hardop zeggen dat het je gesmaakt heeft of je tanden poetsen. In het begin kost het je misschien moeite om consequent te blijven en na het ritueel echt niets meer te eten, maar na een week of drie wordt het steeds gemakkelijker. Je brein weet dan dat er na het ritueel geen eten meer komt en zal er ook niet langer om vragen.

Meer artikels over gezondheid: