De helft van de Vlamingen is te zwaar. Michaël Sels ziet velen van hen, als diëtist bij het UZ Antwerpen begeleidt hij mensen naar een gezonde levensstijl. Omdat hij zoveel mythes hoorde en anderen wil inspireren, goot hij zijn tips én recepten in een boek. “Word de meest fitte versie van jezelf, het kan je gezonde jaren aanzienlijk verlengen.”

Er zijn al veel dieetboeken geschreven. Waarom dit boek? 

“De cijfers zijn duidelijk: ongeveer de helft van de Vlamingen is te zwaar. Door de fitste versie van jezelf te worden, verminder je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker aanzienlijk. En hoewel er al veel boeken zijn, blijft dat cijfer stijgen. Het jammere aan die boeken is dat ze heel vaak focussen op wat niet mag: geen koolhydraten meer eten of net veel minder vet eten… Terwijl we beter focussen op wat meer mag. Eet meer groenten, minstens 500 gram per dag, en je eet vanzelf minder andere ongezonde dingen. En laat je vooral niets wijsmaken door al die hypes.”

Over welke hypes heb je het dan? 

“Natuurlijk klinkt het leuk dat chocolade een stofje bevat dat je gezond maakt of dat rode wijn goed is voor je hart. Maar door die iedere dag te eten of drinken zul je echt niet langer leven. Daarnaast zijn er tal van hypes: van een sapjeskuur tot het verbod op koolhydraten… Zoals gezegd: focus vooral op wat wél mag.”

Leuke insteek. Wat mag dan zeker wel op het menu? 

“In principe kan alles, maar met mate. Het was onlangs Pasen, maak het jezelf niet moeilijk door een hele schaal met chocolade eieren op tafel te zetten, want dan zeg je misschien twee keer nee, maar uiteindelijk zwicht je toch. Daarnaast moeten we minder vlees eten. En daar zijn eenvoudige trucjes voor. Vervang in je gehaktbrood de helft van het gehakt eens door kikkererwten, heel lekker en een stuk gezonder. (Het recept vind je in het boek). Zo zijn er tal van trucjes die ik mensen graag meegeef. Maar eigenlijk is het simpel: eet 500 gram groenten per dag en minder van de rest. En ja, er staan ook aardappelen in de recepten, daar is niets mis mee.”

500 gram groenten eten is dus hét geheim, klinkt gemakkelijk? 

“Eigenlijk wel. Maar 500 gram is meer dan je denkt. Daarom staan er in het boek recepten om aan iedere maaltijd groenten toe te voegen. Een wortelcake voor het ontbijt of een chocoladebrownie op basis van rode biet zijn niet alleen heel lekker, ze zijn heel gezond omdat groenten een hoofdrol spelen. En ze zijn een slimme manier om kinderen ook groenten te leren eten.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Je beschrijft het als eenvoudig, waarom is het voor ons Vlamingen toch zo moeilijk op gewicht te blijven? 

“Dat heeft met onze omgeving te maken. We krijgen ongelofelijk veel prikkels om te eten. In de winkel spelen marketeers daar vlot op in: hamsteren of 1 +1 gratis zijn populair, en je denkt misschien dat je een deal had als je drie zakken chips kreeg voor de prijs van twee, maar aan het einde van de week is die chips ook op, en die 20% gratis in je zak M&M’s eet je vlot op, en dat komt onze gezondheid niet ten goede. Daarnaast zijn porties veel groter dan vroeger: ons kopje koffie van 125 ml is vervangen door een halve liter met karamel en zoete siroopjes. Tenslotte hebben we weinig geduld: dat een gezonde maaltijd je op termijn veel voordelen biedt, weegt soms moeilijk op tegen het genot op korte termijn. Mensen willen snel afvallen en gaan dan de zotste diëten volgen om daarna terug bij te komen. Geduld is een schone deugd, ook als het op diëten aankomt. ”

We moeten dus geduld hebben. Na hoe lang zien we de eerste resultaten? 

“De eerste drie weken zijn het moeilijkst, maar tegelijkertijd zie je dan wel al resultaat. Maar maak er vooral geen race van. Je wilt niet snel afvallen en dan terug bijkomen, je wilt gewoontes creëren die je heel je leven kunt volhouden. En na een tijdje wordt het een gewoonte, en is het veel minder moeizaam om de juiste dingen te kiezen.”

Je zegt dat we dankzij een gezonde levensstijl 15 jaar langer kunnen leven. Hoe doen we dat dan? 

“Word de meest fitte versie van jezelf, eet gezond en beweeg voldoende. Stop daarnaast met roken en je komt al een heel eind. Daarmee verklein je de kans op hart- en vaatziektes, kanker en diabetes. Nog een tip: doe het samen. Veel dieethypes focussen op wat niet mag. En het wordt wel erg sneu als je alleen bent met je dieetbordje terwijl je gezin lekker eet. Door te kiezen voor een gezonde levensstijl, eet gewoon heel je gezin mee, en dat maakt het veel gemakkelijker om het vol te houden.”

Kunnen we door onze levensstijl om te gooien de kans op corona verkleinen? 

“Daar ben je laat mee. Je was minstens twee jaar geleden moeten beginnen. En niet onbelangrijk: een groot deel van de mensen op intensieve, heeft overgewicht. Je kunt niet snel snel afvallen. Maar er komen ongetwijfeld nog virussen. Dus wacht niet langer, start nu, en bereid je lichaam alvast voor op Covid-20 of 21.”

Meer weten? Michaël Sels boek ‘Lekker lang leven’ van uitgeverij Halewyck is nu te koop. 

 

 

Meer tips om gezonder te leven: