Nog steeds verzadigd na de feestdagen? Geen wonder, al die feestmaaltijden en bijbehorende wijntjes. Wil je graag je lichaam ontgiften, maar vind je een detox die enkel bestaat uit sapjes te drastisch? Probeer dan dit!

Na de drukte van de feestdagen heb je waarschijnlijk ook een aantal goede voornemens gemaakt. Wil je graag detoxen, dan starten we alvast met één belangrijke tip: overdrijf niet. Want van een week soepjes of drankjes val je misschien wel af, daarna komt het er razendsnel terug bij. Bovendien is het niet gezond voor je lichaam én kun je je lichaam ook de nodige rust geven door een minder drastisch dieet.

1. Focus op plantaardig

Plantaardige voedingsmiddelen bevatten over het algemeen veel antioxidanten. Die helpen lever ontgiften én doen wonderen voor je huid. Daarnaast bevat plantaardig voedsel vitamines en mineralen die je organen helpen bij hun afvoerfuncties.

Tip: eet veel groenten en fruit en vervang je vlees door ei, noten en peulvruchten, groenten en volkoren graanproducten.

2. Varieer veel in fruit en groenten

Vitamine A helpt huid en slijmvliezen in goede conditie te houden. Vitamine D is essentieel voor je humeur. Ijzer helpt tegen vermoeidheid. En vitamine C is goed voor onze weerstand. Met andere woorden: alle vitamines en mineralen hebben hun eigen functie. Eet dus meer dan enkel een appel of je slaatje. Maar wissel voldoende af.

Tip: eet seizoens-fruit en groenten en eet zoveel mogelijk verschillende kleuren. Witloof, spinazie, rode paprika, wortels… Ze hebben allemaal hun eigen voordelen. Denk ook eens aan vergeten groenten- en fruitsoorten of probeer nieuwe dingen.

3. Eet dagelijks noten

Noten bevatten selenium, een stofje dat je lichaam helpt zware metalen uit de voeding minder schadelijk te maken. Zet dus dagelijks ook een handvol noten op het menu.

Tip: voeg noten toe aan je huisgemaakte granola, je gezonde salade voor de lunch of eet het als tussendoortje.

4. Drink veel water

Je weet ondertussen dat je dagelijks anderhalve tot twee liter water moet drinken. Zeker als je wilt detoxen, is dat essentieel.

Tip: neem overal een herbruikbare waterfles mee (ook beter voor het milieu!) en wissel af met thee als je nood hebt afwisseling.

5. Combineer

Combineer je groenten en fruit gerust met enkele gezonde koolhydraten. Granola of volkoren brood of pasta zijn prima opties, zolang je maar niet overdrijft.

  • Alcohol: wat dacht je van een maand zonder alcohol?
  • Tabak: moet je altijd mijden, weet je ondertussen wel.
  • Suiker: we hebben het niet enkel over koeken of snoep, maar ook over de verborgen suikers die je in heel wat voedingsmiddelen vindt.
  • Vet vlees: een vegetarische periode is altijd een goed idee, maar kun je het vlees toch niet laten? Laat rood en vet vlees voor wat het is. Kip- of kalkoenfilet zijn bijvoorbeeld wel prima opties.

Andere voornemens voor 2020: