Een lekker kopje koffie kan ongelofelijk smaken. Terwijl de een beweert dat het ongezond is, is het volgens de ander net stimulerend voor je geest. Anderen beweren dan weer dat koffie je helpt bij het afvallen. Hoe zit dat nu precies?

De voordelen van een kopje koffie

De cafeïne in koffie maakt je alerter. Twee kopjes koffie per dag hebben een stimulerend effect op de concentratie en prestatie. Dat komt omdat ze een gevoel geven van verhoogde energie en vermoeidheid verdrijven. Bovendien heeft het een klein positief effect op het geheugen en de motivatie. Wel belangrijk: grotere hoeveelheden geven geen extra effect. Wie te veel cafeïne binnenkrijgt kan last krijgen van rusteloosheid, angstgevoelens, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, hartkloppingen of duizeligheid. Bovendien is te veel cafeïne niet bevorderlijk voor je nachtrust.

Minder cafeïne

Drink jij veel koffie of andere cafeïnerijke drankjes, dan kun je dus maar beter minderen. Wel belangrijk: wanneer je stopt, kun je ontwenningsverschijnselen krijgen. Tot een week lang kun je last hebben van hoofdpijn, vermoeidheid en trillende handen.

Afvallen dankzij cafeïne?

Er is onvoldoende bewijs dat cafeïne een effect heeft op het verbranden van vet en energieverbruik. Verwacht dus niet dat de kilo’s eraf vliegen door meer koffie op het menu te zetten.

Werkt koffie vochtafdrijvend?

Ook dranken met cafeïne leveren vocht aan het lichaam. Het is dus niet correct dat koffie of andere cafeïnerijke dranken vochtafdrijvend werken en je lichaam dus meer vocht verliest. Wel stimuleert cafeïne je nieren, het vocht verlaat sneller het lichaam.

Alternatieven met minder cafeïne

Toch zin in koffie? Probeer dan eens een cafeïnevrije. Daarnaast is kruidenthee een lekker alternatief. Daarnaast zijn er koffievervangers zoals Bambu.

Meer over koffie:

(Bron: Voedingscentrum.nl)