Laten we duidelijk zijn, naast lekker uitwaaien, biedt een goede wandeling nog heel wat gezondheidsvoordelen. 10.000 stappen per dag is een goede start, maar is het een échte work-out?

Gezellig samen wandelen

Wandelen is zeker een goede manier om te bewegen”, zegt personal trainer Doug Sklar aan Women’s Health. “Het is een vorm van cardio, intensief doorstappen kan zorgen dat je hart sterker wordt, dat je calorieën verbrandt en dat je ademhalingsfunctie verbetert. Bovendien komt het je humeur ten goede door de endorfines (of gelukshormonen) die vrijkomen én zou gezellig samen wandelen een boost geven aan je relatie. En er is zelfs nog beter nieuws: wandelen zou dé manier zijn om buikvet te verliezen.

Stevig stappen

Wil je graag gewicht verliezen door te wandelen, houd dan rekening met volgende factoren. Je gewicht, metabolisme, snelheid en de helling waarop je loopt, hebben een invloed op hoeveel calorieën je verbrandt. Bovendien zijn er verschillende manieren om je wandeling uitdagender te maken.

Tips om meer calorieën te verbranden

  • Ga wandelen in een heuvelachtig gebied
  • Doe aan traplopen
  • Wandel aan een stevig tempo
  • Gebruik gewichtjes tijdens het wandelen
  • Stap lange afstanden

De juiste start

Bovendien is wandelen een goede manier om te starten met sporten als je al even niets meer hebt gedaan. Het is gemakkelijk, gratis, leuk en gezond. Natuurlijk moet je het wel in perspectief plaatsen: als je marathons loopt, zal wandelen weinig voor je doen. Maar als je als een lange tijd niet gesport hebt, heeft wandelen zeker een effect. Wel belangrijk: kies voor jezelf een haalbaar doel, zo houd je gemotiveerd vol. En geniet er vooral van: want het is dé manier om even een frisse neus te halen en je stress te vergeten.

Meer tips over sport & gezondheid:

(Bron: Women’s Health)