Na een strijd tegen eetstoornissen en een haat-liefdesverhouding met haar lichaam, heeft pscyholoog en personal trainer Gudrun Hespel een evenwicht gevonden. Ze geniet van gezond eten, sport én haar lichaam. Hoe ze dat doet, verklapt ze in haar boek ‘The Fittest You’. Wij vroegen haar alvast alles wat je moet weten voor een geslaagde work-out.

Gudrun sport zelf heel wat, biedt online trainingen aan en geeft zelfs personal training sessies. Zij weet als geen ander wat belangrijk is voor, tijdens en na het sporten. Wij vroegen haar enkele belangrijke sportvraagjes.

1. Welke sport past het best bij je?

“Heel simpel, de sport die je het liefst doet. Je wordt echt niet gelukkiger als je sport om een ‘perfect’ lichaam te krijgen. Wel als je sport omdat je ervan geniet. Kies daarom de sport die jij het leukst vindt, dat is misschien even zoeken en uitproberen, maar de enige manier om het vol te houden.”

2. Wat eet je best voor het sporten?

“Als je geen topsporter bent, hoef je geen speciale maaltijden te eten of drinken. Voor het sporten eet je best koolhydraten, zodat je voldoende energie hebt: mijn favoriet is een banaan. Zorg vooral dat je geen te zware of vette voeding eten voor het sporten.”

3. Wat eet je best na het sporten?

Na het sporten eet je best eiwitten om je spieren terug te herstellen. Dat kan bijvoorbeeld door melkproducten te eten. Zelf probeer ik vegetarisch en zelfs veganistisch te eten en mijd ik melkproducten dus. Al wil ik daar niemand in pushen, ik zou wel aanraden om er bewuster mee bezig te zijn en dierlijke producten te verminderen. Je kunt ook eiwitten halen uit noten, Alpro yoghurt of peulvruchten bijvoorbeeld.

4. Moet je je voedingspatroon aanpassen als je sport?

“Het is een klassieke fout die veel sporters maken, ze willen meteen hun voedingspatroon aanpassen als ze zijn gaan sporten. Als je af en toe een uurtje sport, moet je niet meteen anders gaan eten. Integendeel: veel mensen komen net bij omdat ze veel meer eten nadat ze gesport hebben, ze overschatten het aantal calorieën dat ze verbranden.”

5. Hoe belangrijk zijn sportdrankjes?

Voor de meeste mensen zijn ze totaal niet belangrijk. Als je een uurtje gaat sporten, is water meer dan voldoende. Die sportdrankjes kunnen misschien niet hebben voor topsporters, maar niet voor de ‘gewone’ sporter. Bovendien zitten ze vaak boordevol suiker. Drink voldoende water, dat is het belangrijkst. Ook andere supplementen die je vaak in de fitness krijgt, vind ik maar niets. Houd het zo natuurlijk mogelijk!

6. Kun je afvallen dankzij sporten?

Sporten helpt je als je wilt afvallen, al is dat niet voldoende. Daarnaast moet je gezond eten, stress beperken en voldoende slapen. Al is dit wel belangrijk, sporten heeft naast afvallen nog heel wat andere gezondheidsvoordelen: je voelt je beter in je vel, krijgt meer energie en je verbrandt meer calorieën in rust als je meer spieren hebt. Kortom, het is goed voor je fysieke én mentale gezondheid. Zelf heb ik geen weegschaal meer, en ik kan het iedereen aanraden, focus je niet op dat getal op de weegschaal, maar wel op jezelf graag zien.”

Meer over sport & afvallen:

Meer weten? ‘The Fittest You’ is nu verkrijgbaar voor 22,90 euro. (Uitgeverij Vanhalewyck  – ISBN 978-94-6131-910-4)