Goed in balans blijven, is nog uitdagender in corona-tijden. Wij vroegen aan gezondheidsgoeroe en auteur Goedele Leyssen wat zij doet om goed in haar vel te blijven zitten.

Dag Goedele, hoe gaat het?

“Naar omstandigheden best goed. Ik geef veel workshops en die zijn nu weggevallen, dat betekent dat ook mijn inkomsten wegvallen, en dat mijn contactmomenten wegvallen. Maar ik probeer vooral het positieve in te zien. Ik heb nu meer tijd voor mijn gezin en om aan mijzelf te werken en om na te denken over nieuwe projecten. En ik raad iedereen aan dat te doen: de lente is hét moment om iets nieuws te starten.”

Over welke nieuwe projecten gaat het dan? 

“De eerste stap zijn mijn instagramvideo’s. Ik voelde de behoefte om mijn steentje bij te dragen. Het zijn korte video’s waarin ik tips deel om jezelf goed te verzorgen en vooral om je goed in je vel te blijven voelen, ook in deze bijzondere omstandigheden. Het zijn korte video’s waarin ik tips of oefeningen deel. Ik neem ze telkens op nadat ik mijn yogaroutine afwerk. Dan zit ik vol energie en ik hoop een beetje van die energie te kunnen doorgeven.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Er is iedere dag een korte video van een paar minuten. 

“Ik wil de video’s bewust kort houden. Nu heeft iedereen tijd om even aan zichzelf te werken. Maar ik hoop vooral dat mensen ook na deze coronacrisis de tijd nemen om aan zichzelf te blijven werken.”

Je hebt het onder andere over drankjes. Waarom zijn die zo belangrijk? 

“Je organen (en je voeding) hebben een grote invloed op je emoties. Zo hangt angst samen met je nieren. Net daarom is het nu extra belangrijk aandacht te hebben voor je nieren. Ik doe in mijn water bijvoorbeeld een beetje biologisch, ongezoet veenbessensap. Dat is heel goed voor je nieren. Daarnaast moet je voldoende vitamine C opnemen: dat vind je onder andere in brocolli, paprika en bessen.”

Je schreef er zelfs een boek over. In MoodFood beschrijf je de invloed van eten op gevoelens. Eet je op dit moment anders? 

“Eigenlijk niet. Ik vind het altijd belangrijk om gezond te eten. Zet veel verschillende groenten en fruit op het menu, en vul aan met dingen die je lekker vindt. Vis of vlees bijvoorbeeld. Al eet je van dat laatste best niet te veel.”

En wat met sport?

“Je kunt yoga perfect thuis doen. Maar er zijn ook veel andere opties. Mijn zoon is 17 en gaat normaal minstens 2 à 3 dagen per week naar de sportclub. Nu zoekt hij thuis oplossingen. Er zijn heel wat websites waarop je work-outs kunt uitproberen. In het begin was hij sceptisch, maar nu ziet ook hij de voordelen. Zelfs als hij na de crisis weinig tijd heeft, kan hij nog altijd thuis trainen.”

Zelf zei je al dat je niet veel last hebt van stress, hoe pak je dat aan? 

“Natuurlijk heb ik ook wel mijn zorgen, over mijn mama bijvoorbeeld. We hebben al jaren een vast eetmoment op donderdag, dat hebben we nu moeten uitstellen. En omdat mijn zoon verkouden was, bleef hij deze week bij zijn vader. Dat is natuurlijk jammer. Maar het is voor het goede doel. En ik probeer vooral kalm te blijven, door meditatie, yoga en ademhalingsoefeningen vind ik rust. Daarnaast is voldoende slaap echt belangrijk. En tenslotte raad ik iedereen aan om los te laten: je hebt hier nu eenmaal weinig impact op.”

Je hebt nu minder werk, zei je al. Toch verveel je je niet. Wat raad je aan onze lezeressen aan? 

“Neem even de tijd om rustig te zitten en dicht bij jezelf te komen. Er zijn ongetwijfeld dingen die je altijd hebt willen doen, maar waar je nooit tijd voor had. Er zijn zoveel online trainingen om jezelf te ontwikkelen. Dat hoeft niet altijd geld te kosten: TED Talks, gratis online workshops of apps kunnen zeker inspiratie geven. Misschien hou je van tekenen, maar had je er nooit tijd voor. Allemaal dingen die je nu voor jezelf kunt doen.”

De tips van Goedele Leyssen:

  • Ben je onrustig? Er zijn apps (zoals Insight Timer) waar je kunt leren mediteren. Bekijk inspirerende lezen via Youtube (onder andere via TED Talk)
  • Schrijf je in voor een online cursus die je altijd al had willen volgen.
  • Drink voldoende: water en kruidenthee zijn bijvoorbeeld prima opties.
  • Voel jezelf nuttig: ruim het huis op, was je ramen of veeg je kasten uit. Nu heb je eindelijk tijd voor die dingen die je altijd laat liggen.
  • Beweeg voldoende: ga buiten wandelen of fietsen, doe thuis yoga of work-outs.
  • Slaap voldoende: een goede nachtrust is essentieel voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

Meer tips om de coronacrisis te overleven: