Maar liefst 51% van de Belgen is te zwaar, dat blijkt uit cijfers van een grootschalig onderzoek uitgevoerd bij 1.000 Belgen door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van PronoKalGroup. 1 op 3 heeft overgewicht (Een BMI hoger dan 25) en 18% heeft zelfs obesitas (BMI hoger dan 30). Wij vroegen dokter Chris Goossens hoe dat zit.

De cijfers zijn zorgwekkend. Maar liefst 1 op 2 is te zwaar. Vrouwen doen het net iets beter dan mannen, al is het verschil niet groot. 47,8% van de vrouwen is te zwaar, 16,8% van de vrouwen is zelfs obees, ze heeft een BMI hoger dan 30. Toch is de Belg zich bewust van het probleem: 6 op 10 wilt afvallen. Al is dat niet zo gemakkelijk. De helft van de Belgen probeerde minstens 1 keer een dieet, maar slechts 1 op 3 behaalde het gewenste resultaat. Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Wij vroegen het aan dokter Chris Goossens, hij gelooft in de PnK-methode en hielp onder andere Bart De Wever van zijn kilo’s af.

De helft van ons is te zwaar. Dat klinkt zeer alarmerend? 

“Dat is het zeker, en als we niet ingrijpen, wordt het alleen maar erger. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zal tegen 2030 maar liefst 89% van de vrouwen een BMI hebbben dat hoger ligt dan 25. Met alle gevolgen van dien.”

Wat zijn de grote boosdoeners? 

“De snelle suikers zijn het grote probleem. We eten meer junkfood, drinken veel frisdrank en verorberen te veel koolhydraten. Brood, pasta, rijst… Ons lichaam zet die koolhydraten om in suikers. Dat heeft een invloed op onze bloedsuikerspiegel en kan ziektes teweeg brengen: diabetes type 2, hart- en vaataandoeningen en nog een heel aantal problemen. Met andere woorden, het kan een vroegtijdige dood in de hand werken. Om dan nog te zwijgen van de minder aangename levensstijl.”

Maar die koolhydraten waren er altijd al, waarom is het nu zoveel moeilijker dan vroeger? 

“We zien dat zwaarlijvigheid steeds vroeger start. Het is daarom belangrijk om met de jeugd te beginnen. Mama kookt niet meer zoals vroeger, kinderen krijgen zakgeld mee naar school en frisdrank is overal. Er wordt veel meer junkfood gegegeten. En dan is er die sedentaire levensstijl: kinderen spelen niet meer buiten, maar zitten voor tv of achter hun computer. Bovendien is de studiedruk veel groter geworden: iedereen moet het goed doen op school, na school is er weinig tijd voor (sport)activiteiten. Dit is iets dat de overheid perfect kan stimuleren. Preventief optreden is de boodschap. Want dat is nog zo’n probleem: we gaan enkel naar de dokter als we al ziek zijn, terwijl voorkomen beter is dan genezen.”

We moeten dus sneller naar de dokter

“Enerzijds wel. Anderzijds spelen ook de dokters zelf daar een grote rol in. Dokters gaan vaak op zoek naar een snelle oplossing. Terwijl veel gezondheidskwaaltjes eigenlijk zouden opgelost zijn als de patiënt afviel. Niet alles hoeft opgelost te worden met medicijnen.”

Gelukkig kunnen mensen toch bij jou terecht als het al niet meer om voorkomen gaat. Jij gelooft niet in een klassiek dieet waarbij je minder calorieën eet en meer beweegt?

“Daar is op zich niets mis mee. Het is echter vaak niet voldoende. Wanneer je ‘gewoon’ op dieet gaat en minder calorieën opneemt, zal je ongeveer 300 calorieën uitsparen, dat is wetenschappelijk bepaald. Om 1 kilo te verliezen, moet je al snel 6800 tot 9000 calorieën minder eten. Je zou dus bijna een maand nodig hebben. Als je te zwaar bent, is er meer nodig.”

Jij verkiest de moeilijkere PnK-methode. Wat is dat? 

“Het is een proteïnedieet of ketogeen dieet. Ik kan inderdaad niet ontkennen dat het erg veel karakter vraagt. Maar is het volgens mij de beste manier. Om het heel eenvoudig uit te leggen: je eet veel proteïnen – in de vorm van poeders – en vermijdt andere voeding. Je lichaam spreekt de juiste reserves aan en op die manier vliegen de kilo’s er snel af. Daarna bouw je de andere voedingsgroepen terug op. Onder andere Bart De Wever volgde het.”

Nochtans wordt er vaak beweerd dat crashdiëten geen goed idee zijn. 

“Dat klopt, maar als je overgewicht hebt, heb je drastische maatregelen nodig. En het grote voordeel aan de PnK-methode is dat je afvalt onder begeleiding, een arts doet eerst een volledige screening en bepaalt dan hoeveel proteïnen je eet en voor hoelang. Het is allemaal heel veilig omdat die dokter alles nauwlettend in de gaten houdt, die wordt trouwens ondersteund door een diëtist en bewegingscoach. Dat is het grote verschil met de bekende proteïneshakes. Je krijgt de hulp die nodig is.”

Hoe werkt het dan precies? 

“Het dieet bestaat uit vijf verschillende stappen. In de eerste fase beperk je je tot de poeders – die kun je in veel verschillende vormen eten: van shakes tot pannenkoekjes. In de volgende fases ga je telkens terug andere voedingsmiddelen toevoegen. Hoe lang het dieet duurt en hoe het precies werkt, is afhankelijk van je startgewicht en hoeveel je kwijt moet. Feit is wel dat als je volhoudt, je zeker resultaat zult zien.”

Meer info over PnK vind je de op de website.

Meer tips om af te vallen: