Je wast je handen nu zo’n tien keer per dag, gebruikt regelmatig een handgel én probeert je gezicht niet aan te raken. Maar wat kun je nog meer doen om verkoudheden en griepjes te vermijden?

Met het coronavirus lijkt het nog belangrijker om ons te beschermen tegen griep. Maar hoe kunnen we dat doen? “Je moet eerst begrijpen hoe je immuunsysteem werkt”, vertelt Sheena Cruickshank, professor immunologie aan de universiteit van Manchester, aan The Guardian.

“Als je lichaam in contact komt met een bacterie die die nog ooit eerder zag, heeft je lichaam verschillende mechanismes op die tegen te houden. Onze huid, spieren én ons snot zijn erg belangrijk om ziektekiemen tegen te houden. Toch slagen die laatste er soms in om ons ziek te maken.” En dat heeft te maken met ons immuunsysteem. Wil je een beter immuunsysteem, dan moet je zorgen dat je microbioom in orde is. Dat is het geheel van micro-organismen als bacteriën, virussen en gisten. Dat microbioom beschermt ons tegen ziekteverwekkers en helpt ons vezels verteren. Bovendien zou het ontstekingen helpen tegen gaan.

Eet je gezond

Sheena Cruickshank : “Eet heel gevarieerd en zet vooral veel vezels op het menu. Die voeden de goede bacteriën in je darmen. Eet zoveel mogelijk plantaardig voedsel en je microbioom is dol op gefermenteerde voeding (denk aan kimchi, zuurkool en augurken).”

Voed je huid

Daarnaast is ook je huid belangrijk. “Maar daar weten we minder over. Hoge dosissen uv zijn niet goed voro je huid. En té vaak wassen met zeep en antibactiriële producten is ook niet goed.” (Wil je meer weten over je huid van binnen uit voeden, lees dan zeker even dit.)

Sport je gezond

“Om een goed immuunsysteem te hebben, moet je fit zijn. Witte bloedcellen komen in beweging als je zelf meer beweegt. En daardoor heb je minder kans om ziek te worden. Blijf dus niet thuis uit de sportles, maar ga nu zeker wel. En maak extra wandelingen, ga vaker joggen of oefen thuis met behulp van Youtube. Let wel op: ga nu niet meteen overdrijven, mensen die nooit sporten kunnen stresshormonen aanmaken als ze opeens te hard willen gaan, en dat kan dan weer een negatief effect hebben op je immuunsysteem.” Maar laat dat nu geen excuus zijn om op de sofa te gaan hangen, want diezelfde beweging (aangepast aan jou) verlaagt ook weer stress.

Vermijd alcohol

Dit is het perfecte moment om een maand (of langer) zonder alcohol te doen. “Uit studies blijkt dat je immuunsysteem minder sterk is als je regelmatig te veel alcohol drinkt.”

Controleer je vitamines

Vitamine D haal je uit de zon en het is daarom niet vreemd als je een tekort hebt tijdens de wintermaanden. Vitamine C kan je dan weer binnen krijgen door elke dag vijf porties groenten en fruit te eten.

Neem tijd voor een goede nachtrust

Die gezonde voeding en dat sporten, helpen je ongetwijfeld ook om beter te slapen. “En dat is belangrijk. Wie moe is, loopt meer kans om ziek te worden.”

Let op je hygiëne

“Wil je geen corona oplopen, dan is vooral hygiëne belangrijk. Was je handen, hoest in een doekje dat je daarna meteen weggooit en vermijd contact met mensen die ziek zijn. Maar één ding is helaas zeker: je kan voorzorgsmaatregelen nemen, maar niet écht voorkomen. Het risico dat je ziek wordt blijft er, maar je kunt het wel verkleinen.”

Meer gezonde tips: