Echt weinig tijd? Dan hebben we goed nieuws, want zelfs die ene trap nemen of die 10 push-ups hebben wel degelijk nut, zo blijkt uit de Amerikaanse bewegingsrichtlijnen.

Natuurlijk droom je van een sportschema om U tegen te zeggen, sessies van minstens een uur, waardoor je dat droomlichaam krijgt. Helaas is dat niet altijd realistisch. Maar goed nieuws: zelfs die kleine inspanning: dat blokje rond, die trap in plaats van de lift of die paar oefeningen die je ‘s avonds tussendoor doet, hebben wel degelijk nut. Dat zeggen de Amerikaanse bewegingsrichtlijnen.

“Zelfs als je beweging minder dan 10 minuten duurt, heeft het zijn nut”, zeggen de auteurs. “Het is altijd beter dan zitten. Iets is beter dan niets”, klinkt het.

Gezond bewegen

Uiteraard wordt er aangeraden om toch enkele sportmomenten in te plannen. (Hier lees je nog eens hoeveel precies.) Maar dat wilt daarom niet zeggen dat je uren in de sportschool hoeft te vertoeven. Alle  beetjes helpen.

Tips om meer te bewegen als je weinig tijd hebt:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Parkeer je auto net een stukje verder
  • Gebruik de fiets, vaak gaat dat zelfs sneller dan de auto. De afstand te ver? Kies dan het openbaar vervoer, je zet meer stappen dan wanneer je de auto neemt.
  • Maak een korte wandeling tijdens je pauze
  • Sta ieder kwartier even op, dat is écht belangrijk voor je lage rug en nek
  • Gebruik de printer die iets verder staat
  • Neem regelmatig een glas water, je staat op en zorgt dat je voldoende drinkt
  • Staat je eten in de oven? Gebruik de tijd om enkele sportoefeningen te doen
  • Vergader staand of wandelend met je collega’s

Meer gezonde gewoontes: