De Pilates workout, voor het eerst ontwikkeld door Joseph Pilates in de jaren 1920 in New York, is bijzonder effectief om je flexibiliteit, je lichaamsbalans, maar vooral ook je core strength te vergroten. Een kleine greep uit de reeks van meer dan 500 oefeningen (waaronder 34 op de mat) zou dan ook voor elke vrouw een basisonderdeel van haar wekelijkse sportroutine moeten zijn.

Jammer genoeg is Pilates wel net vaak de laatste club les waar we geraken (want eerlijk: verbranden we niet allemaal liever een beetje vet in de BodyPump, of gaan we een rondje stevig zweten in de spinning class?) Gelukkig voor alle gemakzuchtige sporters, drukbezette carrièremama’s of gewoon regelrechte fitness-o-foben is daar nog YouTube: met deze 8 perfect body Pilates workouts train je jouw lichaam (en geest) voortaan gewoon vanuit je comfortabele – en vooral ‘pottenkijkervrije’ – woonkamer.

First things first: wat je daarvoor nodig hebt?

  • Voldoende open ruimte om je lichaam – met alle bijbehorende uitstekende ledematen – helemaal te kunnen uitstrekken
  • ‘Semi-professioneel’ materiaal: een yogamatje. FYI: een dikker exemplaar zal je ruggengraat beter en zachter ondersteunen dan een goedkoper, dunner variantje, dus misschien is het die extra investering toch wel waard
  • Rubber: fitness elastieken of therabanden zijn prima hulpstukken om je spieren te verstevigen
  • Kussentjes: voor wie na verloop van tijd geen pijn aan het staartbeen wil krijgen, kan een kussentje hier en daar geen kwaad
  • Ook belangrijk: let op je ademhaling! Probeer vooral je adem niet in te houden, je zal de verkeerde spieren aanspannen en bovendien je borstkas onder onnodige druk zetten
  • Investeer in een pilates bal: het gebruik van een pilates bal zal een workout extra uitdagend – en dus effectief – voor je bovenlichaam maken

WORKOUT #1: Pilates voor beginners

Ook dat type persoon dat zo graag eens een Pilates-klas zou volgen, maar panisch as hell om weer die ene awkward vormeloze, absoluut onbuigbare stumperd (lees: ik kan niet aan mijn tenen, maar de vrouw van minstens 40 jaar ouder naast buigt zich dubbel dat het een lieve lust is) in de ruimte te zijn? Dan is het misschien een oplossing om je gewoon lekker thuis in de basisbeginselen van de Pilates-kunsten te verdiepen. Ideaal daarvoor is de 20 minute Total Body Pilates van Psyche Truth.

WORKOUT #2: Pilates voor het héle lichaam

Niet veel tijd? Geen probleem, de meisjes van Blogilates’ Pop-inspired Pilates proppen een full body workout in amper 10 minuutjes tijd. Geen excuus meer om die spieren niet eens flink te laten branden dus.

WORKOUT #3: Pilates voor meer balans in het leven

Ook deze workout is specifiek ontworpen voor drukbezette vrouwen. Het doel van lesgeefster Robin Long is om vrouwen een plezierige en ontspannende manier aan te rijken om hun lichaam én geest gezond te houden. Niet alleen het fysieke van de oefeningen is daarbij belangrijk, maar zeker ook de meditatieve, relaxerende component. Namasté. 

WORKOUT #4: Pilates voor meer flexibiliteit

Healthy lifestyle blogster en Pilates-lerares Lottie Murphy heeft tal van workouts in de aanbieding: ballerina-Pilates, Pilates voor een strakke poep of een Pilates workout voor een frisse ochtendstart. Haar geheim: wees vooral ‘aanwezig in het hier en nu’ – ook tijdens je workout – en doe vooral de dingen die je graag doet.

WORKOUT #5: Pilates met fitnessbands

Voor wie het allemaal wel een beetje gewaagder of intensiever mag zijn, is er Pilates met hulpstukken. Vooral fitness elastieken of de zogenaamde ‘therabands’ kunnen van je wekelijks rondje Pilates een absolute hard core body training maken.

WORKOUT #6: Pilates voor strakke abs en dijbenen

Ook interessant voor zij die niet alleen hun lichaamsbalans (en geestelijk welzijn) op orde willen brengen, maar ook hun core body en benen willen verstevigen, is een fitness Pilates workout van eFit30. De duur van de workout is zelf te kiezen: van 18 tot 40 minuten gemiddeld en de sessies zijn geschikt voor beoefenaars van zowat elk niveau.

WORKOUT #7: Pilates voor lopers

Joggers en marathonlopers, opgelet: want het is niet alleen je looptraining die je uiteindelijke tot een goede loper zullen doen uitgroeien, ook ondersteunende en spierverstevigende workouts zijn van essentieel belang. Regelmatig die door een ellenlange loopsessie verzuurde benen even stretchen en een voldoende gesteund bovenlichaam uitbouwen, zullen je loopprestaties zeker ten goede komen.

WORKOUT #8: Pilates voor zwangere vrouwen

Tot slot is het ook voor vrouwen met een kind op komst belangrijk die draagspieren even te verstevigen. Wie zijn lichaam – en ook zijn geest – in balans heeft, zal niet alleen de negen maanden vooraf iets draaglijker maken, maar zou ook de uiteindelijke delivery wel eens kunnen vergemakkelijken.

Lees ook:

VIA: Harper's Bazaar
BRON: Harper's Bazaar